Markträning

Hade konstigt ont i svanskotan igår, av okänd anledning för jag minns inte att jag skadat den. Men iallafall så beslöt jag mig för att ta tillfället i akt att köra lite markträning istället. Vi började med lite följa john, halt (dvs inte stanna bredvid mig utan bakom), lite look at me, lite rygga på signal (halv yo-yo game).

Största problemet är att han blankt ignorerar mig ibland, och är lättdistraherad (flyter ut åt andra håll i följa john, kollar på annat under look at me). Man måste byta grej ofta och imponera honom och där är jag väl inte exakt. Men jag har aldrig gått nån NH-kurs utan är bara självlärd/lärt i andra hand av andra, så jag är långt ifrån nån expert och har därmed lite svårt att gå vidare. Sen körde vi i lädergrimma och vanligt grimskaft också.. och tja, det går väl men att jämföra det med repgrimma och arbetsrep är väl ungefär som att rida i Hööks gummiridstövlar jämfört med ordentliga inpassade läderridstövlar. Det funkar men det är ju inte exakt samma effekt. E & Mina körde också lite och hon erbjöd mig att bytlåna grimskaft (hon har arbetsrep) och då var det lite lättare att korrigera utan så stora rörelser.

Han fuskar också lite genom att bara böja bort halsen om jag t ex drar armen upp & ner för att han stannat för långt fram, så istället för att bli störd och rygga viker han bara bort huvudet. Först om jag sträckte repet & "viftade" backade han. Hur var det med att lära gamla hundar sitta? ;)

När vi kom in i stallet igen fick han stå lös på gången och jag blev väldigt positivt överraskad. Trots hö på hans box som han var intresserad av, och öppna boxar med hö inom hans synfält, så stod han stilla! Han tittade mycket bakåt mot dörren men på det stora hela var han mycket duktig! Sitter han helt fast är han ganska stel & svår att få kontakt med tycker jag, ska fortsätta ha honom i grimma/grimskaft på gången för jag tyckte han var lite trevligare nu. Han är ju ingen stresspelle normalt men han kändes mer avslappnad ändå, Och var väldigt nyfiken och fundersam om vad som var på G. E lånade även ut en repgrimma till mig som de inte använder på Mina! :) Hoppas få lite inspiration till markträning på Tobbeclinicen den 31:a.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0