Bidde inget..alls

Glad i hågen åker jag från jobbet för att mötas av spöregn i Väsby.
Jaja tänker jag, vi kanske kan Trabträna på ridbanan. Åker till hagen och Honey möter mig när jag kommer. Hon ser att hon fått ett så på vä bak men förutom smuts så det ser ut att redan ha börjat läka, svart skorpa på. Vi går ut och det är inga konstigheter, men när vi når asfalten hör jag att nåt är fel med hennes skor, vänder mig om och ser detta.
 
 
 
Vä helt av, höger sitter snett så kappan skär in i tån. Försöker få den rätt men den åker fel när hon sätter ner hoven. Spekulerar lite i om det är bättre att ta henne till stallet eller ta tång till hagen, men eftersom hon av nån jävla märklig anledning inte haltar tänkte jag att hon kan ju lika gärna gå till stallet som att gå i hagen medans jag går dit & tillbaka med tång. Så vi går till stallet, utan haltande. Hon ömmar inte ens i vänster där hon inte har sko.
 
Väl i stallet hittar jag en tång och lyckas bända och trixa tills jag får ut sömmarna och av skon. Under tiden märker jag att hon har ordentliga sår på insida/framsida av högerbenet, så vi går till spolspiltan där jag sköljer i hovar och på ben länge. Ser då att kappan inte gått allt för djupt (puuh) och de flesta såren på benen verkar ha börjar läka redan, endast en flik som man kunde lyfta och se kött, men den såg OK ut också. Som ni ser syns det ens knappt på bilden ovan men det är där. Sen drog jag ut lösa sömmar och det gick också bra, fick ut alla jag kunde se (4-5 stycken). När det väl är gjort kollar jag hela henne och konstaterar att hon har fler sår, fler såna torra sår som redan fått skorpa och börjat läka. På båda framknän, båda lår på sidan/fram mot ljumsken (mest på vänster bak, samma sida där skon satt snett). Förmodligen har hon fastnat nånstans inatt. Pluttan :(
 
Hon haltade lite på höger sen men jag tror/hoppas att det är bara för att jag drog av skon och hon ömmar lite, dessutom gick vi på grus nu utanför stallet och det är ju inte lika lätt som asfalt. Efter lite kaffe började jag fixa hennes box (so much för att mysa med det i lugn och ro på söndag..) och så fick jag sno hö av Bettan (vårt silage är inte på plats än eftersom de går ute veckan ut). Hon verkade rätt OK när jag åkte, hon får sova inne inatt så får vi se läge imorgon. Skulle egentligen åka ut vid 13 då jag & Josephine ska städa vid 2-3tiden men nu får jag åka ut med första bussen så jag är där 9 istället. Blir heldag.. Ja vi får se hur det ser ut imorgon, i värsta fall får hon stå på box tills de andra kommer på söndag. Är inte helsugen på att släppa ut henne i Manilla igen och börja dra henne längs asfalten utan skor och med sår. Kan ju ta ut henne imorgon på lina också.
 
Första tappskon jag fått dra själv.
 
Är väldigt nöjd med mig själv. Tappskon gick bra trots att jag aldrig gjort nåt sånt förr. I värsta fall (peppar peppar..) kommer hon att halta lite och hovis ska ändå komma på onsdag. Visst, detta var inte värsta ever men det blev liksom bara grej på grej, ner jag fixat en grej såg jag en annan.. Förmodligen/förhoppningsvis ser det bättre ut imorgon.


Kommentarer
Linda

Men kära nån, vad har hon pysslat med?

Svar: Jag tror hon fastnat/trillat men vet inte riktigt.. :(
Borrowed Hearts

2014-08-30 @ 11:24:48
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/
Anonym

En sommar i Manilla var Mårten full med skumma sår över benen. Som inte såg så värst fina ut, men de läkte bra. Om jag minns rätt så gissade vi på att han antingen försökt ta sig ut eller fastnat ordentligt i någon vass buske.

Kanske Honey gjort liknande? Bara en tanke. Samma hage iaf.

Svar: Jaså, minns inte det. Ska ta en promenad där och försöka se om jag hittar nåt, när jag vet att hon är OK
Borrowed Hearts

2014-08-31 @ 06:43:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0