Så jäkla bra pass!

Hämtade en lite gladare Honey i hagen och småpratade lite med Frida & Totti som kom just då. Sen knallade vi till stallet med många stopp. Trots bra humör dör hon av tristess på det. I synnerhet när hon inte får stanna och äta vass.. Eftersom alla skor fortfarande satt på for vi ut, samma tur som i onsdags fast lite annorlunda upplägg eftersom hon kändes mer som vanligt idag. Först 10 min skritt, sen 10 min trav till Göranstorpsbommen. Fokuserade på att jogga, ha lång tygel och enbart bromsa med sitsen och för mig; inte åka med när hon ökar utan att hitta tillbaka till den långsamma lättridningen fastän hon ökar. Det är  svårt! Ofta funkar det att blunda, knäppt nog.
 
Jag lyssnade på Ridpodden innan där Jens Fredricsson pratade om vikten av balans, att den måste finnas där så man kan hoppa utan att hålla i sig, oavsett om man hoppar 140 eller ej. Så jag blir så glad när vi båda har balansen i traven och att det inte blir en dragkamp. Det var faktiskt en kort kort bit som hon gick perfekt, jag vet inte om hästar kan ta stöd i hack som de kan i bett men det kändes så! Det var liksom kontakt men inget hängande.. svårt att förklara. Det var bara en kort stund men allt kändes så perfekt. Sen fick hon skritta från Göranstorp tills förbi var de avverkat, sen tog jag tyglarna och lät henne själv falla in i galopp. Hon blev lite förvånad och förvirrad men snart gick hon fint och jag stod i lätt sits och lät henne bara rulla fint. Här är hon såklart inte stark nog än men hon gick utan att krångla i en lugn galopp en bit. Sen lite skritt och så fin joggtrav igen. Väldigt lyhörd och duktig!
 
Avslutade med att testa några öppnor åt varje håll + testa ställa henne med bara sitsen och båda gick bra men jag är kass och min kropp är stel som faaan. Kan jag bli frisk snart, måste börja yoga igen! Vill rida CR-lektion! Åh.
 
 
Så jäkla nöjd med henne idag <3 Fina tjejen. Skrittade barbacka till hagen i repgrimman sen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0