Hackamore

Jag hade aldrig ridit på hackamore innan jag red Honey men nu älskar jag det. Jag vet att många har sina åsikter om det, och det är absolut ett starkt "bett" som inte ska användas om man inte vet vad man gör - som så mycket annan utrustning som t ex gramantyglar, hissbett etc.
 
PS of Sweden ska ju lansera hack snart, de släpper detta först på Falsterbo och sen på hemsidan. Prislappen lär väl inte vara kul men OJ så snyggt. Jag gillar deras anatomiska nackar och de verkar ha gått extra in här vilket är bra då hack såklart ger tryck bl a i nacke. Jag gillar också att hacket är mer svängt än normalt och att nosplattan är extra go för hästen.
 
Markus ridsportbutik finns massa olicka hackamore som jag tycker verkar så spännande;
 
Detta hack är närmast de man hittar på Börjes & Hööks och
finns i lite olika utföranden, bl a en kombi med kapsonringar!
Supernsnygg design på hacket!
 
 
"Flower"-hackamoret ger antagligen (?) olika signaler beroende på var man fäster tygeln. Det borde rimligtvis kunna funka som ett sidepull också men är lite osäker på den saken.
 
 
Halvhackamoret är vanligare i USA tror jag, med repets och kedjans längd kan man reglera vid hur högt huvud som den sänkande hävstångfunktionen skall träda i kraft. Det ska vara lättare att styra och leda än med vanliga hackamore. Synd att det är så otroligt fult.
 
 
 StarWheel-hacket är en annan variant av Flower-modellen ser det ut som, och precis som de andra finns kombo med kapson som ni ser.
 
 
De här extremt korta skänklarna ska leda till bättre möjlighet till ledande tygeltag än ett vanligt hack. Borde rimligtvis inte ge lika mycket tryck heller. Detta är ett jag verkligen skulle vilja prova!
 
 
 
Fast det här är det jag nog är mest sugen på av alla - centerhackamoret. Med tygeln ovanför kindremmen får du ett sidepull. Med tygeln nedanför får du en mild hävstångseffekt, men kan fortfarande enkelt ta ledande tygeltag.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0