Söndag & Måndag

Det bidde extradag i söndags. Var lite trött själv efter att vi jobbat ordentligt fredag & lördag, och eftersom hovis skulle komma dagen efter vågade jag mig på en skogstur.

 

Började med Varggropen, det verkade som att hon tyckte det var kul att rida den. Undrar om nån av oss ridit den sen vi flyttade från Tegeltorpshagen, inte jag i alla fall. Blev lite paff när ett stort träd låg över stigen. Surt nog låg den över där det finns en lite jämn backe uppåt, som är ett av få ställen man kan peta in en liten trav. Sen travade vi upp längs Göranstorp, tog en liten galopp upp för galoppbacken. Sista biten släppte jag tyglarna helt och sträckte ut armarna rakt ut. Blivit lite besatt av att göra det sen jag lyssnade på Hoppavsnittet av Ridpodden, där Jens Fredricsson säger att man ska kunna göra det när som helst. Det gick jättebra att hålla balansen, även när fulingen tog tillfället i akt att öka på galoppen ;)

 

Sen red vi in direkt till höger genom Göranstorpsskogen, och red rakt fram förbi Islandsstallet. Hon fick spår efter nån Islandshäst (såg pyttesmå hovspår) och gick med mulen i marken typ hela tiden, haha. Hade ingen plan för hur vi skulle rida utan bestämde mig typ vid varje vägskäl. När vi kom ut på ridskolans preppade väg bestämde jag att vi hade tid nog att rida till Sättra, hon fick bestämma själv om vi skulle trava eller galoppera och det blev både och för vägen är lite kurvig och upp & ner. När vi kom till Sättra red vi rakt igenom gården och sen hem. Hon är alltid lite tittig på Sättra, denna gång var en stenaltan bakom ridhuset och en vattentank läskiga. Vet inte om vi får rida igenom där eller inte men ridskolehästarna är på bete så jag chansade på att få personer kunde skälla ut oss ;) Undrar lite om hon är så tittig på andra hästgårdar, men Johanna har haft med henne till Jälla och kan inte minnas att hon sagt nåt om det då.

 

Sen skrittade vi Runsavägen till Göranstorp, stannade i torpet och hejade på Anders, sen blev det trav & galopp hem. Drygt 1½ timme var vi ute, en väldigt skön, kravfri runda. Det blev alla gångarter men en hel del skritt eftersom det var mycket skogsvägar. En väldigt skön, lång, kravfri tur! Precis vad vi båda behövde tror jag.

 

Bästa som finns <3
 

Igår var det rätt tydligt att hon tyckte det var färdighaft när jag kom, hon blev skodd tidigare på dan och hon tyckte väl det räckte. ;) Nu ser hovarna jättefina ut! Efter lite lock och pock och sureri och många stopp på Runsavägen kom vi äntligen till stallet men hon var lite grinig och jag hade lite ångest & dåligt humör så vi red varggropen idag med, sen trav till vändplan, branta klätterbacken upp, tillbaka mot stallet och sen lilla (mindre branta) klätterbacken ner. Galopp till lilla backen och sen trav till skogsbrynet. 45 minuter blev det ändå, och så lite styrketräning fast mer i det fria. Mådde lite bättre sen. Allt blir så mycket lättare hos henne.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0