Släktforskning - Fint blod

En av de roligaste sakerna med travarna är att aveln är så dokumenterad och finns tillgänglig, i synnerhet om pappan var så välkänd som Honeys är. Enligt blodbanken.nu är Honeys stamtavla 19 generationer djup! Den är dock bara komplett i 6 generationer.

 

Jag satt och slökollade lite, jag orkade inte bläddra igenom alla men den äldsta släkting jag hittat är – håll i er nu – hennes farfars farmors mormors farmors  farmors farfar Hambletonian 10. Han är född 1849 och kallas ”anfadern till den amerikanska travaren”. Det finns inga officiella uppgifter om hans föräldrar, men enligt Wikipedia hette hans pappa Abdallah och var så otrevlig att han såldes till en fiskförsäljare för 5 dollar. Abdallahs farfar Messenger (1780) var tydligen en stor avelshingst inom fullblodsaveln. Enligt samma Wikipediasida kallades Hambeletonians mamma ”the Charles Kent Mare”.

 

 

 

Hambletonian anses som sagt vara en av varmblodens anfädrer, och är för övrigt även Honeys:

-          farfars farmors mormors farmors farmors farfar

-          farfars farmors mormors farmors morfars farfars far

-          farfars farmors mormors farmors morfars morfars farfar

-          farfars farmors mormors farmors morfars mormors farfars far

-          farfars farmors mormors farmors mormors farfars far

 

Hahaha jag dör. Inaveln var säkert aningen större på 1800-talet.. :)

Och dessutom är han mycket mer. Enligt Blodbanken.nu är hon släkt med honom på hela 145 624 vägar!

 

Hambletonian  blev 27 år gammal. Han och hans ägare, som dog 7 år tidigare, begravdes i Chester, New York. Sjutton år efter Hambletonians död restes ett monument efter honom. Den står på hans grav på Hambletonian Avenue. Den Amerikanska travstävlingen Hambletonian Stakes, en av världens mest prestigefyllda tävlingar för treåriga varmblod är även döpt efter honom.

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0