Ridtravarriksets grenar

De flesta känner till ridgrenarna hoppning & dressyr. Några fler kanske vet vad fälttävlan är (vi fick ju ändå OS-silver i det). Sen kan man tävla med Islandshästar (de har 2 extra gångarter), i Westernridning kan man tävla i flera olika grenar, och sen finns det jättemånga mindre "okända" sporter som kanske inte så många utanför hästvärlden känner till som t ex monté (som trav fast man rider som en jockey gör i galopp), voltige (gymnastik på galopperande häst) eller distansridning (när man rider långt & länge, 2 mil är en "kort" bana).
 
Många som har ridtravare idag har de som sk hobbyhästar dvs de är inte så intresserade av att tävla utan vill mest ha kul med sin häst & har inga problem med att "bara" rida hemma. Honey är tex en sån häst, även om hennes förra ägare tävlade med henne i just distans. Många rider Western, men den engelska ridningen är "såklart" mest utbredd och många hoppar & rider dressyr. Dressyren är oftast lite extra viktig för travhästen, i synnerhet om den ska omskolas från travare till ridhäst och inte har blivit riden innan, för då måste man träna upp andra muskler för att den ska orka bära på en & göra allt man kan vilja. Men det finns alltså ett vitt & brett intresse över alla led hos ridtravare, vad man kan hitta på med dom. De är oftast väldigt arbetsglada hästar eftersom de oftast vart elittränade och har en stor vilja att försöka och många har visat bra resultat i många andra grenar än trav. Ofta bättre, för de flesta blir ridhästar för att de inte gör bra resultat på travbanan.
 
I Ridtravarförbundets Riksmästerskap tävlar man vanligtvis i 4-5 klasser. Om vi var ett större förbund med fler intressen kanske det skulle vara ännu fler, vi har t ex program för tömkörning (man "kör" hästen fast går på marken istället för att åka vagn) men det är ganska ovanligt. Förra året var Rikset utanför Norrköping och innehöll 5 grenar; dressyr, hoppning, utställning, löshoppning & Ridtravarförbundets egen gren trab [trabb]. Jag ska skriva mer om den sista i ett separat inlägg. Enligt vad jag hört i ridtravarforum blir även löshoppningen struken i år, det gör inte mig så mycket då jag inte är så bra på det och vet hur man "ska" göra (jag bara kör). Antar att det har att göra med att hitta kvalificerade domare också.
 
Provade denna outfit på skoj nån gång förra hösten. Nu är detta en del av min tävlingsoutfit! Aaah!
 
Jag kommer inte bestämma mig 100% förrän proppen kommer, men blir blir det enligt ovan ska vi nog vara med i allt tänker jag. Förra året var det dressyr på fredag, utställning (& löshoppning) på lördag och hoppning och trab på söndag. Som sagt är vi mest där för upplevelse & testa på så jag förväntar mig inget och därför är det ingen idé att överprestera i höga klasser. Sen är det också så att vi står på typ 0 nu där hon börjar komma till lite i (vänster)galoppen. Visst går det att träna fram till i början av Juni nu men rent krasst är det 3 månader bort (gah!), vem vet hur underlaget är i mars och ja, vi gör nog inga under på den tiden. Ska vi börja utmana får vi börja kika på 2015. Men hon orkar med, och skulle kunna klara en LE (skrittklass) och/eller LD (skritt/travklass) i dressyr, utställning & lätt Trab (som skrittas) en dag och hoppa en liten 50cm bana en dag. Det är ingen mastodontutveckling som behövs till det, i värsta fall travar vi oss runt hoppbanan i sakta mak. Så om propositionen för tävlingen (som borde komma om ca 1-2 veckor) ser ut ungefär som ifjol siktar jag nu på:
 
DressyrLE och/eller LD
Hoppning: 50 cm
TrabLätt klass
Utställning
 
Jag lägger ribban extremt lågt, men det finns ingen anledning att stressa bara för att. Jag kommer nog utveckla resp klass och vad jag tänker i inlägg var för sig, hur jag än gör blir dessa inlägg jättelånga :D Proppen för tävlingen kommer i mars, så jag hoppas den är ute när jag kommer hem från England. Iiih.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0