Pälssättning

Många, många köper B-vitamin via pälssättning sommar & vinter och många säger att deras hästar mår så mycket bättre av det än utan. Lika många säger att det är en myt och är helt onödigt, att det är protein man ska tillsätta istället.

Sen är det även många som säger att man börjar ge för sent. Sommarpälsen börjar hästarna sätta nu i Januari-Februari och vinterpälsen börjar dom sätta i Augusti men många börjar ge först när de själva börjar se pälsen. Detta är verkligen något jag inte har nån kunskap om. Jag har aldrig märkt någon dramatisk ändring av B-vitamin men på herrHoney gav vi foderjäst och jag vet inte om jag märkte nån större skillnad där heller - MEN då ska det ju tilläggas att jag nog aldrig sett hästarna utan någotdera en pälssättningssäsong heller, så för mig är det skitsvårt att säga. Dock tror jag nog lite mer på protein än B-vitamin eftersom SLU & veterinärer säger det men allmänt önskar jag jag hade ännu mer kunskap & fakta i frågan, för jag känner att jag bara har andrahandsinformation och jag skulle vilja ha lite mera fakta.

B-vitamin eller inte så har Honey alltid vart irriterad på hösten/tidig vinter. Hon blir lite jobbigare att rida också och man kan inte ställa lika mycket krav på henne. På våren är det dock en annan femma, då har jag aldrig upplevt henne sur eller trött pga pälsen.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0