Överanalysera mera

Igår gick det inget bra alls. Vi red till ridhuset med H/Sudden och F/Cytra via Gtorp och det var lite kladdigt trots smältväder så det blev lite styltigt och vi skrittade hela vägen dit. Hon var jättepigg och jag kände att hon ville springa så när vi kom fram var hon dels på tårna redan. Samtidigt är hon helt lugn och accepterande att gå in i ridhuset, när jag öppnar stora skjutdörren, öppnar ridhuset.. Sen bad jag Frida ta henne medans jag lyfte fram 8 travbommar och Frida sa att hon var spänd sen. Och det var hon. Hon går liksom inåtställd hela tiden, nästan överböjd, vill absolut inte gå i några spår i hörnen och var väldigt skuttig. Bommarna blev typ 95cm mellan för jag räknade lite fel (har mina skor som mått, de är 28cm så jag omvandlade till 30cm blabla) och hon tar ändå rätt stora steg för att vara så liten så jag tror 1,10 vore bäst för henne, detta blev lite trångt men det gick. HerrHoney var större men tog mindre steg (ååh Ponnyhästen <3) så där fick jag korta, haha.

Ja, det gick förutom att det inte gick alltså. Hon stannade upp mitt i i början, några gånger om jag klickade i takt med bommarna fick vi till fina serier men jag vet inte om hon blev osäker för att hon var okoncentrerad eller för att det var liiite för trångt, eller för många bommar. Serpentinade genom och gjorde halter och ryggade igenom och det gick bra men så fort vi gjorde nåt annat än att skritta blev det bara pannkaka. Eftersom underlaget ute vart så dåligt och det säkert kommer fortsatta vara det ville jag verkligen testa hö galopp och det gick inte så bra. Eller jo, det som gick bra var att hon FATTADE att jag ville ha höger galopp för hon bockade hejvilt första gången - hon ville inte sätta vä ben under. Jag tror hon bara är petig med sitt vita ben och hon har lite mugg där nu som hon inte vill att man ska pilla i så hon har kanske lite ont där. Sökte lite på att just sätta benet under sig och fatta galopp och många skriver just om att de inte orkar och då är det även hästar som är helt igång. Hon är ju inte 100% i form i vä galopp heller så det kanske inte är så konstigt att hon inte orkar helt. Och när hon är det kunde man jobba mer med mjukgörande skänkelvikn & öppna för att stärka ännu mer. Hon ska ha ut EQ imorgon och så planerar flera i stallet att ta ut tandläkare i Mars så det är bra! Finns säkert alltid nåt att hitta.

Jag pratade nog sönder stackars Frida & Helena med olika teorier igår men jag har ingen lust att upprepa dom i större utsträckning nu. Man kan analysera hur mycket som helst men till slut får man bara testa och utesluta. Jag fick till fattningen en gång och även om hon protesterar så är det ändå ett kvitto på att hon förstår vad jag vill. Sen får vi gå på varför hon protesterar och självklart kan det vara något i kroppen, så då är det super om hon kollas. Jag hoppas jag kan vara med när tandis är ute för jag har bara sett sånt på TV och bild och det vore så intressant att vara med. Sen om allt är bra tror jag främst på muskler. Varför hon är spänd där kan bero på mycket - sist jag var där var hon mycket mer ur form, igår hade jag nya bettet som hon tuggade på massor och bidrog till koncentrattionssvårigheterna (plus att jag blev stressad över det och det hjälpte ju inte heller). Man skulle kunna testa henne där på hack, testa henne där själv så hon inte blir distraherad, rida igenom henne i alla gångarter innan man kommer dit.. Ja massa grejer. Hon skyggar inte och går som sagt gärna in så jag vet inte om jag köper att hon är nervig för att det är ett helt nytt ställe för så stel var hon t ex inte i Sigtuna. Men det kan ju vara så. Jag backar helt enkelt några steg på mitt hopp om galopp just nu men tycker ändå att hon gjort framsteg. Jag var jättebesviken igår, varken på henne eller mig men det ledde nog till alla 1000 teorier. Men det känns lite bättre nu idag. Jag är ju verkligen en känslomänniska så jag blir helt förkrossad om det går dåligt och måste ofta backa iväg lite och lugna mig. Idag ska vi som sagt bara ta det lugnt, får väl se hur mycket det smält idag men jag är också lite mör efter gårdagen så det blir nog skönt.

 

 Inte helt avslappnad tjej i ridhuset.


Kommentarer
Linda

Jamen det är ju helt sjukt vad man överanalyserar.
Jag tror, iaf för min del att det kan vara en nackdel också. Ibland är det bra att inte fundera för mycket och bara göra. När jag börjar fundera för mycket och trixa och blir spänd och har förväntningar. Då blir det aldrig bra.
Men det går ju inte att stänga av hjärnan...

Svar: ja men det var lite så jag kände, man bara tänker och vad hjälper det. man har förmodligen ändå fel.. :)
Borrowed Hearts

2014-02-03 @ 18:29:55
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0