Massage

Igår blrev Honey kollad av en EQ som även var akupunktör, hon kollade Cyta som haft lite problem och även Honey. (Jag var inte med själv men har sett Instagrambild på Cytra & fått veta av Johanna :)) Honey har ju kännts jättefräsch senaste tiden, hon hade en släng runt jul i ryggen men har vart jättefin sen. Jag hade ju riduppehåll ett tag pga sjukdomen men Johanna red ju såklart då och jag märkte verkligen skillnad på henne när jag kunde rida igen, då orkade hon hålla traven lugn & fin. Och som sagt, jättefräsch allmänt. Trycker och klämmer nästan alltid för man vet aldrig på vintern men det har inte vart nåt och inga större knölar i ryggen. MEN hon brallade ordentligt i ridhuset i söndags som sagt och man vet ju aldrig. 
 
När Honey brallar är det svårt, det behöver inte betyda att nåt är dåligt som i ont nånstans utan det kan lika bara vara hennes otroliga stomanér som visar sig. Om en annan häst gör det är det kanske tecken på nåt men det finns ingen i vårt stall som skulle tycka det är konstigt att Honey brallar. Det är hennes grej, hon är extremt lätt i baken och hotar t ex  gärna andra hästar om man rider ut och de kommer för nära. Hon brallar när hon är glad och hon brallar när hon är sur. Man känner skillnad efter ett tag. Oftast beror det på att hon vill springa men inte får om hon blir sur. Då när hon sen får tex galoppera kan hon ibland nästan inte ta den för hon bockar så, det som att hon vill säga "MEN PUCKO det var ju det här jag ville tidigare!" och ska hämnas. Jag vet, hästar tänker inte så men det är så det känns. Men man vet ju aldrig. En dag kan ju brallen bero på att det gör ont och då är det svårt att känna skillnad. I söndags var det så uppenbart att hon inte ville ta galoppen och då är ju såklart första tanken - gör det ont?
 
Det var dock mycket goda nyheter! Honey hade en liten låsning höger bak uppe på rumpan, som var ett vanligt problem. (Då har hon dessutom tagit vä galopp så förmodligen har det inte gjort jätteont tänker jag utan att ha några muskelkunskaper) Hon hade fått stå med magnettäcke, trycktes lite på och fick akupunktur. Hon ska vila idag, skrittas imorgon, och på fredag ridas som vanligt, det enda hon sagt var att man kunde tänka på var att inte köra alldeles för mycket backträning. Det gjorde vi kanske lite extra i början men normalt gör vi inte det jätteofta mer än de naturliga backar vi har här, det går lite upp och ner överallt men få backar är branta. Så jag ska försöka känna om vänster funkar på fredag, tänker nog ta en Göranstorpare då så vi får lite naturlig bjudning & omtyckt väg. Förutsatt att underlaget är bra såklart men det har vart så varmt nu så snön & isen borde vara borta snart. EQ'n kommer tillbaka och gör en till behandling 4 mars sen också. Tycker verkligen det är jättebra, många väntar med EQ tills det finns ett problem men förebyggande och att fånga upp såna här saker släcker ju bränder innan det hinner bli nåt och man hinner fånga saker i tid. Och nu kan vi eliminera att hon inte vill ta galoppen för att det gör ont. Själv går jag på massage en halvtimme varannan vecka. Jag har inga smärtor men det är jättebra att bli genomklämd!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0