Klasser: Dressyr

Jag tänker alltså just nu att vi ska rida Lätt E och förmodligen Lätt D i dressyren. Från LC måste man ta höger galopp just innan man gör en volt och hade hon vart helt igång sedan länge hade jag kanske vågat riskera poängen för fattningen och låtit henne ta den på volten, men det känns menlöst nu.
 
För er som inte är hästmänniskor funkar det alltså så att E är lättast och A är svårast. E & D är verkligen baby och knappt nåt man tävlar i inom SvRF. De lätta klasserna innehåller ganska basic övningar. Kommer man vidare rider man medelsvåra klasser: C-A samt "S:t Georges". Efter det kallas det Intermediare I och II samt Grand Prix, och det är det ni ser i OS. Eller som som min kompis Carin uttrycker det "är det när dom tar tjohoppsansteg?" ;) 
 
LE:0 innefattar fri skitt, mellanskritt & två volter. Det är liksom babyprogrammet. 
LD:1 innefattar arbetstrav, 2x 20metervolter, en halt (dvs utöver de två i början/slutet till domaren som ingår i alla program), trav med förlängt steg, mellanskritt & fri skritt.
 
(Detta är Ridtravarförbundets program, innehållet kan skilja sig i SvRF, det har jag inte koll på) Dressyr är, precis som konståkning, simhopp & gymnastik, en bedömningssport. Det kan finnas en eller flera domare som bedömer varje moment av programmet enligt samma program man studerat in. Varje moment betygssätts mellan 1-10;

0. Ej utförd (helt misslyckad)
1. Mycket dåligt
2. Dåligt
3. Ganska dåligt
4. Ej fullt godkänt
5. Med tvekan godkänt
6. Godkänd
7. Ganska bra
8. Bra
9. Mycket bra
10. Utmärkt

 

När du ridit klart ditt program så räknas poängen ihop och man räknar ut procenten av maxpoängen. Detta görs genom att slå samman poängen & dela med maxpoängen för hela programmet. Av den siffran räknas en procentsats ut. Om man fått t ex 178 poäng av 280, tar du 178/280 som blir 0,6357. Flyttar du decimalen två steg har du fått procenten 63,57%. 60% är godkänt (jmfr med att 6 poäng är godkänt) men 50% är väl OK. 100% existrerar knappt. 2013 slog Charlotte Dujardin sitt eget världsrekord på Valegro när de red ihop 85,942 procent på EM i Herning.
 
Jag förväntar mig inte några procent alls. Normalt sätter dressyrryttare procentmål "jag ville komma över 60%" men jag skiter om vi så får 30. Vi har dessutom inget att "leva upp till" då detta är första gången. Jag ser fram emot att bli bedömd och allt som inte funkar får vi öva på när vi kommer hem. Dressyr ska verka för att hästen ska vara lydig, mjuk & avslappnad, vara framåt & engergisk och inte visa tecken på protest. Normalt rider elitryttare inte på ston på elitnivå.. ;)
 
Det här var t ex en dålig dag för dressyr, i Nov 2012, då hon var väldigt stel. Här var hon ändå rätt mycket riden men orkar inte hålla nån form (det är dock inte prio i LE& LD thank god) så hon hamnar bakom lod. Ryggaktiviteten hade kunnat vara bättre men värre har den vart. Dock att ryttaren sitter som en kråka och kunde försöka se vart hon ska.. 
 
 
Våra största utmaningar
- Honeys humör. Hon är ett stoigt sto och på dåliga dagar går det bara inte. Har hon en sur dag på fredagen kommer jag försöka rida fram henne lite längre så hon är varm, samt innan försöka se till att hon fått all mat hon vill ha. Går det inte alls i LE är det ingen idé i LD.
- Halt, förlängt steg & övergångar. Detta och tempoväxlingar är det jag kommer försöka fokusera på i vår eftersom det dessutom stärker henne i det "normala" arbetet att få igång henne. Men jag tror egentligen inte att dessa blir nåt problem vid det laget, om hon bara håller humöret i schack.
- Hörnen (hon vill gärna falla in)
 
Vi kommer alltså inte öva så mycket dressyrspecifikt utan så länge vi rider som vi gör så kommer det nog ändå, allt hänger på att hon orkar. När banan ser bättre ut ska jag försöka filma (ni får förmodligen inte se det, haha) så jag kan se bättre hur det ser ut. Vi kanske övar halter & hörn lite där men resten är det nästan bättre att vi övar på ute. Vi kommer öva cavaletti för hoppningen och det kommer nog även hjälpa för de förlängda stegen men ska jag vara ärlig tror jag det lika gärna kan bli ökad trav där ;)
 
Två inlägg från dressyren förra året; ett & två


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0