Frustration

Hade på sadeln idag utan schabrak och kände och jo det är trångt där vid "triangeln". Blir inte riktigt klok på vad det är för fel med bossorna men det kanske bara är stoppningen då? Det är tre fingrar mellan bossorna, det är bra mankesutrymme åt alla tre håll, jag TROR den är bra i övrigt men bara behöver stoppas mer? Eller hoppas.. Men ja. Det jag inte blir klok på är att hon som är så petig med sin rygg inte reagerar. Hon är inte öm varken före eller efter, och det är liksom öronen framåt direkt. Har hon vant sig eller är det att det stora området gör att det inte gör för ont? Red på glashäst idag som uppenbart undrade vad jag höll på med. Det konstiga är ju också att vi byggt upp henne långsamt under våren men hon har blivit bättre att sadla nu i sommar? Rädd att hon ska bli knäpp som Rauen, men om sadeln vart trång länge kanske det klarar sig en liten stund till (hoppas sadelmakaren i Vallentuna svarar snart)? Aaahh snillen spekulerar.. Kommer på en miljard "svar". Om de inte vore så snälla djur! Vi red på för stort bett och visst var hon lite tjafsig men WAY mindre än man tycker hon borde vart.

Jag blir så matt på att det är så lite SANNINGAR i hästvärlden, har jag alltid vart. Man hör en sak och tror på det, och långt senare får man veta att det är fel! Jag vill kunna gå till en hästsida och läsa att "såhär ÄR det". Vissa saker är ju individuella (trivsel m bett, behövs skydd, vilket foder ska man ha etc) men som när vi skaffade Baucherbettet googlade jag på det och överallt kunde jag läsa att det hade mild hävstång. Eh, näe? Har det inte! Hittade en video som förklarade detta och testade själv på Honey. Det är INGEN tyngd i sidostyckena/nacken när man tar i tyglarna. Ingen alls! Och ändå stod det i flera forum, på hästsiter och i webbshoppar. Syftet med just bett saknas ofta, det är märkligt. Eller kanske inte, då många är skapta för att släcka bränder och inte problem. Det har väl att göra med att det saknas forskning & är en säljares marknad i en prylgalen bransch antar jag. Men jag blir tokig på det. 

Tillbaka till Honey så skrittade vi till stallet, hämtade lite Primero och skrittade hem. Hon ville inte gå från stallet. Jag tror hon är less på betet nu. Det var inte så kul i år. Bara bli sönderäten och inget vidare bete för en själv. :/ Imorgon tänkte jag kanske skritta barbacka & bada. Det borde vi hinna om vi utgår från Göranstorp tänker jag. 





Kommentarer
Linda

Ja eller hur. Och alla som försöker sälja sin grej är ju också så bra på att säja att just deras grej är det bästa som finns och nånsin kommer finnas och alltid är det nån som går på det.
Och så blir det så fel när försäljare och folk överlag inte har nån riktig kunskap utan bara gissar och sen sprider det vidare som sanning.
Alla är saliga i sin tro men kunskap och fakta slår ändå högst.

Hoppas ni finner svar på sadeln.

Svar: Mmmmm. Fick veta igår att hennes förra ägare håller på utbilda sig till sadelmakare :D så ska kolla där först.
Borrowed Hearts

2014-08-11 @ 22:23:57
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/
Linda

Ja just det ja. Det tror jag att jag har sett på buke =) hon verkar kunnig och bra i det hon skriver där.

Svar: Aha kul. Liten hästvärld ;)
Borrowed Hearts

2014-08-12 @ 15:42:23
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0