Myskväll i stallet

Blev en lugn men mysig kväll i stallet idag. Anders & Frida var där och pysslade med sina pållar och jag fixade åt Honey. Har en jävla träningsvärk från styrketräningen igår och det kändes i mockningen. Men också nyttigt, visste ni att man använder rätt mycket bröstmuskler vid mockning? Inte jag. Men nu vet jag det.. Sen gick jag ut på skithögen och ropade och visslade lite eftersom ingen häst var inom synhåll, sen fixade jag betfor och då sa Frida att Honey var utanför. Helt själv, gumman! Hon är lite avmätt mot mig än så jag blir ändå lite glad för det hon ger mig. Hon är inte exakt första hästen att komma ur flocken, ranglåg som hon är, så jag vill ändå tro att hon kom för att det var jag som ropade.
 
Haha hur lyckas dom? ;)
 
Sen kliade jag henne lite, fixade hovarna och försökte sen få lite kontakt med henne. Hon öppnar sig lite ibland men är fortfarande lite avmätt. Det är lite svårt att veta hur jag hantera henne för hon känner ju igen mig men samtidigt är hon tjurig. Det är ju inte bästa säsongen heller med päls osv men det är väl bara ge det tid, försöker vara noga med att inte tränga mig på henne för mycket. Hade haft henne lös i gången utan grimma el nåt innan men satte ett grimskaft runt halsen på henne nu och så gick vi till spolspiltan för att skölja av fötterna. Först gick det jättebra men sen när jag började med slagen klev hon ut igen. Jag har senaste gångerna haft henne lös där med för hon grejar det men behöver bara lugna sig lite mentalt - hon är ju egentligen inte rädd för vatten, men är lite reserverad för det. Alltså hon står ju helt still när man håller på, men hon är lite fnorkig till en början. När jag skulle backa in henne igen, i 90 grader, så lyckades jag på nåt sätt vända in henne perfekt utan att ta i henne alls. Jag är lite dålig på att ge svängsignaler ibland så jag blev jätteglad att jag var så tydlig för henne! Synd bara att jag inte riktigt kom ihåg vad jag gjorde, det kom bara naturligt vilken punkt på henne jag skulle fokusera på.
 
Bäst är det om man har ljummet/varmare vatten, då tycker hon det är mer OK direkt, men idag gjorde jag slut på allt tidigare så det fick bli kallvatten. Det gick dock jättebra ändå och hon slappnade till och med av och sänkte huvudet när jag höll på. Jag småpratar alltid med henne hela tiden jag gnider bort leran & spolar och hon är verkligen superduktig och cool. Jag är lite lat/slarvig och spolar av hennes högerben från vänster sida, vilket såklart innebär att jag måste typ vara inlutad under henne för att komma åt att göra rent på hela hoven men det är helt OK för henne. Sen att det inte är så säkert.. Sist tar jag alltid det fruktade vita vänsterbenet och idag kände jag det jag inte ville känna när all lera var borta; småknölar. Neeeej, mugg. Suck! Som ett brev på posten. Ja, inte helt oväntat med tanke på hur hagarna ser ut och är det verkligen mugg (jag blir alltid lite osäker, men tyvärr tror jag det är så) så har vi ju märkt det i tid. Det är bara kleta på Salsy-vase och hoppas på att det blir snö snart. Typ.
 
Frida myser med nalle-Valle som det är HEMSKT synd
om pga fyra dagars boxvila (pga ajaj i hov). Ej klad hest.
 
Sen tog Frida & jag in resten av grabbarna, jag tog de två ..eh, mindre samarbetsvilliga Walentino & Pålle som jag fick läxa upp lite innan de fick stövla in till sig. Ja vad är det med jag och min förkärlek till kaxiga hästar. Var blev det fel.. ;) Och sen fick vi skjuts hem av Helena <3 Nu ska jag mjuka upp mina ajajmuskler i badkaret och sen sova. Imorgon kväll ska jag på Hunger Games Night och se först första filmen, och sen Catching Fire efter midnatt. Kommer m a o ej få mycket sömn natten till onsdag.. men är man ultranörd så är man!


Kommentarer
Lydia

Fin blogg! Just nu har vi en tävling på vår blogg där du kan vinna en superfin piké från änglahoppet :D
http://teeamjump.horseworld.se/?p=1489

2013-11-19 @ 20:23:42
URL: http://teeamjump.horseworld.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0