Man har aldrig tråkigt med ett sto

Måste väl finnas nåt gammalt hästordspråk som går så va? ;) Åh jag är såå nöjd idag så jag knappt vet vilket ben jag ska stå på, så jag tror jag hoppar direkt till ridningen nu så får jag ta resten av dagen i ett andra inlägg.
 
Hade ju tänkt ta Varggropen först men innan jag red ut stod jag & Josephine & pratade om högergalopper & kroppens inverkan och bla bla ni vet sånt man kan stå & prata i evigheter om :) och sen kom Valles medryttare så när jag väl kom iväg hade jag liksom glömt det.. Istället red vi alltså vanliga vägen till vändplan, jag hade tre mål;
  1. Jag skulle behålla skänkeln i korrekt läge och inte åka fram i stolsits/bromsläge. Hennes sadel ger inte jättemycket stöd vid knäna så det är så lätt att hamna fel i den. Jag försöker därför vara noga nu i början speciellt, så jag får rätt muskelminne.
  2. Hon skulle lyssna på att jag bromsade henne med sitsen.
  3. Hon skulle inte hänga i hacket. 
Vet ni, det gick skitbra. Jag hade även min Perfekt Shoulders på så mitt fokus på min hållning/skänkelplacering gjorde att jag red rätt och inte så stor lättridning och hon lyssnade verkligen helt kanon på sitsen idag. Vi mötte Bettan & Walentino på vägen och då ville hon vända men skärpte sig när jag sa ifrån. Vet inte om hon äntligen fattat att det är jag på ryggen och inte nån främling, men idag kändes hon äntligen som sig själv igen. Kan ju vara så att hon testat mig lite också. Två gånger dit hängde hon lite i hacket men bara små korrigingar behövdes för att fixa det. Supernöjd! 
 
Sen klättrade vi upp för klätterbacken (joooobbigt!), red vänster, ner för lilla backen, tillbaka till vändplan (då blev hon lite sur) och upp för backen igen. Sen till Göranstorp, och normalt när man kommer ut där betyder det galopp så hon var ju lite het på gröten och därför skrittade vi tills hon gjorde det i sansat tempo. Sen testade jag om vi kunde få samma samlade trav (obs ej i form, vi kryper före vi kan gå) igen. Jag trodde helt ärligt inte att det skulle gå men hon lyssnade precis lika bra. Åh fina fina gumman. <3 Hon är bäst! När vi hållt den ett tag fick hon en räsergalopp som belöning, det var roligt tyckte både hon och jag. :) Trodde dock att jag skulle flyga över nacken på henne när jag kände henne spänna sig när vi sprängde av bara fan, men det blev bara en studsbromsning haha. Sen utmanade jag ödet och bad om en samlad trav till. Jomenvisst sa hon. Åh baby! <3 Superduktig tjej!
 
Sen red vi varggropen hem istället, det tyckte vi båda var kul. Är väldigt glad att båda de skogsvägarna jag red idag faktiskt ser fina ut, hade trott att de skulle vara mycket värre. Bara vid slyn vid stallet var det riktigt geggigt. När vi kom till hagen och backen upp mot stallet kände jag hur hon byggde upp så jag gav henne tygeln och satt bara bak och så sprängde hon upp för den backen. Busunge. :) Riktigt kul runda och det kändes som att hon också vart nöjd.
 
Svårt att tro att man kan ha det bättre!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0