Härlig lördag!

Hade en så härlig dag igår! Efter stallet åkte jag till Tumba och såg ett specialavsnittav en av mina favorit-tvserier (Doctor Who) på bio. Det är 50-års jublieum för serien i år och de har gjort ett långt specialavsnitt som visades i 3D. Det var ett helt fantastiskt avsnitt och det var ännu mer fantastiskt att få se det med så många andra fans, alla skrattade och skrek och jublade samtidigt hela tiden. Gud en sån fantastisk vecka det vart, både detta och Catching Fire samma vecka!
 
Det var en bra dag i stallet med, Honey var på bra humör (äntligen!) och vi red ut direkt för att vara säkra på ljuset. Det var rätt fruset ändå och såg lite isigt ut på vissa ställen men hon halkade aldrig. Vågade dock bara trava & även ta nån galopp där jag kände mig helt säker på underlaget (det varierade beroende på om solen nått dit eller inte så på vissa ställen var marken mjuk och på andra hård & såg lite blank ut), och då i långsam takt. Ville heller inte ta i för mycket idag så hon skulle få träningsvärk eftersom hon inte jobbats på 1½ vecka pga tappskon. Red förbi Rosendal & mot båthamnen och sen var vi busiga och red på elljusspåret. 
 
Hon tjurade lite ner mot bron som vanligt. Drev med överdrivet säte och då gick hon nästan ända ner, motvilligt, sen när det inte heller gick och hon började rygga och tjura så vände jag henne och ryggade över. Hon kan ju rygga i 180 men jag fick lugna henne lite när vi kom till bron för den är i trä och var vit av frost nu så jag ville inte att hon skulle halka. Hon blev osäker halvvägs men sen gick det bra. Sen blev hon tjurig när vi skulle fortsätta men efter jag rytit till gick vi vidare. Vägen fram till räddingsverket var hård, men som jag misstänkt var vägen till båthamnen inte det så där kunde vi jogga. Vi mötte en hund och ägaren undrade om hunden kunde få nosa lite på Honey för att avdramatisera hästmöten. Det var ju en god sak så jag sa ja. Honey är väl inte superförtjust i hundar men är van vid dom, det här var nog en ett eller två år gammal hund för den var rätt medelstor men verkade valpig i sättet. Det gick bra, hon var väl inte så jätteglad men var snäll.
 
Sen red vi upp till elljusspåret. Man ska ju undvika att rida där men ibland är det svårt att låta bli.. Det var dessutom perfekt underlag nu när det var lite kallare så vi rev inte upp mark men hade bra fäste. Honey blev väldigt i gasen där och ville tokspringa direkt. Nu ville jag ju som sagt inte arbeta henne för hårt så även där höll vi det i lagom takt, så då blev hon surig och började bralla som fan. Haha rodeohästen.. Släppte henne en kort sträcka + upp för en backe och sen skrittade vi av hela vägen hem. Det blev powerwalk fram till bron, sen efter den slappnade hon av mer. När vi var nästan framme vid sista backen innan vi kommer hem tog jag en kort bit trav och galopp, mest för att känna av henne och få en bra sista utan brallar. Inga problem alls.
 
Sen var hon jätteduktig och mysig i stallet. Stretchade henne ordentligt och sen fick hon fick stå och svetta av i ylletäcket (varför försöker folk ens med något annat?) medans jag mockade och fixade. Två gånger gick hon in i Ingras box så jag satte fast henne i en lina och gav henne lite hö att pilla med i en IKEA-säck, men rätt snart slutade hon äta och ställde sig i mittgången igen så då knäppte jag lös henne igen. Fina mystjejen! 
 
 
Sen fikade jag i sadelkammaren. Hade svängt förbi Hemköp innan jag åkte till stallet eftersom jag tänkt köpa sockarbitar till stallet, men när jag ändå var där köpte jag morötter till Honey & lite stallfika också. Satt och läste två otroligt bra artiklar i Kentaur och blev så full i tankar och inspiration att jag var tvungen att sluta läsa sen. Gosade även lite med Valle i boxen & kliade honom, han har boxvila veckan ut och tycker väääldigt synd om sig själv. Plutten. :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0