Fin födelsedag!

Nu är det inte många minuter kvar till min födelseminut (23.59)! Imorse vaknade jag iallafall tidigt och öppnade de fina presenterna från mamma & mormor.
 
Vinterboots från Hööks, en ny hästreflex, "Från tävlingstravare till ridhäst", hjortronkola & 500:-
 
Sen åkte jag ut och myste i stallet, det var (precis som förra året) en småkall förelsedag men det blev trots det en riktigt mysig dag! Jag hade tagit med mig shortchaps, täckbyxor och vinterjackan ut nu, så nu är jag lite mer redo för kylan. Red i vinterjackan idag, det blev lite varmt emellanåt men den har smarta dragkedjor bak på sidorna som gör ett hål i jackan i njurhöjd om man som jag idag behöver lite andasfunktion. Det krävdes lite lock och pock för att få med henne in idag men helt omöjlig var hon inte. Hade en ordentlig klia-session och pysslade på i lugn takt. Pålles ägare höll också på fixa, och L & Helena fixade med Suddis eftersom dom skulle jobba ihop idag. 
 
Vi var klara sist och red ut precis som jag tänkt. Först till vändplan med mycket trav på lång tygel. Hon lyssnade mycket bra på sitsen och höll sig låg & balanserad, mycket nöjd med henne. Tog sen lite galopp efter lilla backen ner mot vändplan (försökte få hö galopp men gick såklart inte) och när hon började dra på saktade vi av och gjorde ett par tre galoppfattningar istället. Märker att jag får ta dom på ett helt annat sätt än på andra Honey men det är ett helt annat inlägg.. :) Sen klätterbacken och skritt upp till Göranstorp genom skogen, lite jogg förbi torpet men sen skritt hela vägen ner. På Runsavägen red vi 8-stegsintervaller skitt/trav (ibland 16 steg skritt om hon blev för sugen på att trava), gick mycket mycket bra med mjuka övergångar åt båda håll. Bra att öva på stumt underlag om kylan skulle slå på. Vi har en väldigt mild höst i år men man vet ju aldrig när det vänder.
 
Favorittjej. 
 
Hon var lite tjurig & tjafsig och ville gå hem istället för in på skogsvägen men det var rätt snabbt överklarat. Galopp där, hon orkar inte hålla samlad eller ens sansad galopp utan jag måste hålla henne en del men det märks att hon försöker! Det gör hon verkligen. Älskar detta steg i utveckling. Det är OK att det inte går så länge man har en kommunikation och hon lyssnar, svarar & försöker. Bjussiga ridtravare. <3 Sen är det lite svårt för även när hon vart i form har jag alltid fått gå på lina med henne, man måste båda hålla ihop men samtidigt sluta om med skänkeln för hon blir osäker när det inte är tokspränga. Just nu är det inte mycket ryggaktivitet i galoppen och det blir lite "studsigt" (speciellt hemåt) men som sagt, hon försöker. Red ridskolans vägar runt deras sommarhage och det vart både klätter, jogg på lång tygel, kortare galopp, brallande och på sista raksträckan innan rider tillbaka fick hon tokspränga. Jag tycker ju också det är lite kul.. :) 
 
När hon springer så känns det som jag tror det känns att tölta. Man liksom bara sitter där helt stilla och känner hästen under sig. Svårt att förklara.. Fast då har jag bromsarna framme a la Stolsits XLLLL för man vet aldrig med lilla fröken Paradgren Från Galopp Till Tvärnit Med Ryttare I 90 Grader Över Nacken I Pik. Haha ;) Fick även efter det en trevlig jogg på stigarna hem vilket gör mig riktigt glad, för det är inte nattmössa ner bara för att man fått busa. Sen ville hon galoppera igen när vi kom ut på bredare skogsvägen och då fick hon det, men lite mer samlat. När jag började skymta Runsavägen bromsade jag bara med rösten (whoa) och sen sista med sitsen. Otroligt nöjd med hon hur lyssnar & svarar! :)
  
På väg hem.
 
 Hon har också vart jättefin på banan med Johanna så det är skitkul, det ska tilläggas! Det är ju inte som att jag är enda som jobbar med henne utan jag skriver ju bara utifrån mig & vad jag gör. Det känns verkligen som att både Johanna & jag har värsta peppen nu och det känns skitkul. :)
 
 
Fick även "Från tävlingstravare till ridhäst" av Johanna & Honey, haha! Skrattade bara när jag såg det för det är ju så kul. Ska se imorgon om jag kan få byta mammas bok men annars löser det sig nog på nåt sätt. Jag är lika glad ändå, det är ju tanken som räknas och det var den boken jag mest ville ha så det är bara kul. Det är en riktigt fin bok övrigt, hunnit bläddra lite i den i morse.
 
Sen har jag som sagt bara ätit, myst & sett fin film & TV som gjort mig glad. Och lett käken ur led på alla fina födelsedagshälsningar som trillar in på div sociala medier. Tänk vad mycket fint folk & fä man har i sitt liv! Nu ska jag tömma mitt glas med smultronvin och gå och lägga mig. Imorgon är min tråkigaste dag på hela året (eftersom det är ett helt år tills jag fyller år igen) men jag ska på tre olika filmer på Stockholms Filmfestival så det blir nog en rätt bra dag ändå!


Kommentarer
Elin

Du verkar ha haft en riktigt bra födelsedag :D Är den boken ny? Har aldrig hört talas om den.

Svar: Ja, det var nice :) Den kom 2008 (eller är iallafall copyrightad då) så lite men inte jätte! ;)
Borrowed Hearts

2013-11-10 @ 09:08:31
URL: http://beautyalices.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0