Nordisritt!

Idag blev det fix & mock till både Valle & Sudden, kom ut rätt sent då jag slutar senare på tisdagar så jag hann bara rida Valle. Han verkade lite skeptisk till att stå i gången, tar bag in Valle är det ju för kvälls och nu ska han stå i gången?! Plus att han nästan aldrig står där, de brukar fixa honom vid sadelkammaren men jag ville att han skulle få fundera lite!

Valle har haft lite problem med hovarna och stått ett tag så han blir lite stresspotta ute, men det är ju icke ofta jag bryr mig i sånt. Eftersom jag inte orkade börja greja med Westernsadeln och inte fattade hur man skulle knyta på barbackapadden så blev det barbacka. ÅH LJUVLIGHETEN, som att sitta på en tunna! :D Älskar't. Nordisar <3

Först var han lite vinglig fram och tillbaka men kan även ha vart min ständiga förvirring över Westerntyglar, de blir aaaaalltid för långa. Till slut löste jag det genom att ta tyglarna som engelska och allt som blev över höll jag i vänster hand. Mycket bättre. När vi kom runt kröken och Valle såg skogen lade han i en extra växel, då krävde jag skänkelvikning över vägen. Efter det vart det lugnare takt ett tag, och när han ökade körde vi skänkelvikning åt andra hållet. Och så höll vi på, varje gång han stressade fick han gå ställd/öppna/skänkelvikning, fram till skogen där han gick bra på halvlång tygel tills vi kommit förbi avfarten mot Varggropen. Då tyckte han "aha, nu kan vi springa!". Tyckte inte jag. Blev några One Rein Stop före galoppbacken men trots det så gav han sig inte. Så då fick han gå upp för backen i fritt tempo, bara det att jag tvingade honom att göra det i skänkelvikning. Halva åt höger, halva åt vänster. Då blev det lite varmare under rumpan kan jag ju säga! ;)

Sista tiotalet meter skrittades i lugn takt sen. Vände direkt för bara detta lilla är mycket för Valle nu, han kommer nog ha träningsvärk imorgon >;)

Blev lite fler ORS på vägen hem när han ville stressa och gick iväg själv i halterna, men till slut sansade han sig (något), och blev mer avslappnad när vi tog Varggropen hem. Red första halvan med MYCKET halvhalter och han lyssnade jättebra på det, när han svarade bäst slutade jag för att inte tjata, slängde in ett par tre stycken på måfå andra halvan bara för att stämma av sen. Han blev lite het igen upp från Mälaren men efter lite korr gick det bra det med. Vi avslutade med att jag fick honom att gå över Världens Läskigaste Lerfläck när vi var nästan hemma sen.

Trött kille efter, stretchade honom och satte sen upp linorna för att släppa in resten av gänget förutom Ingra/Camena som redan var inne. När jag lindat ihop linorna och gick in i stallet hittade jag Emerson inne hos Walentino och Sudden inne hos Grann. Haha.. Ja, det är tur att hästarna kommer överens. ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0