Det var en gång i ett annat liv, ett annat dom mot ett annat vi.

Hittade det här inlägget i "utkast"-högen.. är väl skrivet för ganska preis ett år sedan.
 

 
Igår gick Honey två gånger; först red hennes ägare J ut på henne med H/Sessan runt Oxundasjön, en jättetrevlig långtur som jag ser fram emot att rida nån eller några gånger nu i sommar - älskar den. Och så på kvällen kom jag och red henne på banan. Det var rätt uppenbart att hon hellre hade stått kvar i kvällssolen i hagen men hon var ändå inte tjurig så jag var positiv inför ridpasset.

Eftersom det gått åt rätt håll ville jag testa rida henne på hacket på banan, så jag började med det under uppvärmningen. Hon går jättebra på det, men jag kände att jag var osäker och eftersom jag kände det kände hon det. Jag vet helt enkelt inte hur mycket jag ska våga ta i henne med det på - jag tror inte på de där larvhistorierna om att man kan knäcka nosbenet på en häst med hack men jag vill ju inte att hon ska lida eller känna att det känns obehagligt! Gummibettet kan jag och vet hur jag ska rida på, men dressyr på hack är fan inte det lättaste. Hon började trixa så fort det blev jobbigt och det går ju inte att göra one rein stop på hack precis så det blev som det blev, ett steg fram, tre tillbaka, tillrättavisning, om igen och allt det om igen när det blev trix.

Jag kände inte alls att det blev bra, så jag bytte till bettet istället. Hon blev lite sur på det och bråkade lite mer än vanligt emot det, men efter ett tag chillade hon. Skritten går nästan helt klockrent nu, istället för att jag måste jobba i varje steg går hon rätt och jag behöver bara korrigera några gånger då & då. Traven har fortfarande en del att önska, men med tanke på att vi red fyra varv utan en enda tillstymmelse till form för bara 1½ vecka sen har vi kommit långt! Efter bra varv åt båda håll, ett till bra i höger (som är svåra sidan) tjurade hon dock totalt ihop åt vänster. Det var som att hon kom på att hon gått tidigare under dagen, vad hade jag för rätt att komma här med krav på henne nu? Hrmph! ..skulle hon nog ha sagt om hon kunde.

Lirkade fram och tillbaka i skritt, upp i trav, tjur, ner i skritt, upp i trav och så fortsatte vi till hon släppte och gick bra en längre period, sen lät vi det vara och testade höger galopp. Från volt är det fortfarande inga problem och nu har hon öronen framåt och ett mycket självsäkrare steg redan i första galoppen, hon börjar fatta att det inte är så läskigt. Men själva fattningen är svår såklart. Jag testade med "bara" en skarp kurva (typ vänd snett igenom från fel hörn) och det gick bra! Vi red bara ett par parv igår, kanske 5 eller 6 för det kändes inte som att det behövdes mer just då. Eventuellt blir det träning på lördag igen, har inte hört något än men antar att jag får det om det blir av.. :) Ska bli spännande att se vad nästa steg blir, i synnerhet för galoppen!
Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0