Sköna söndag

Mycket folk i stallet när jag kom, både F, L & B. Alltid kul med mycket folk :) Småsnack & mys, fix & sen red vi ut. På söndagar går bussarna om möjligt ännu sämre än på lördagar så det gäller att slöa och dra ut på tiden med allt. Och då blir det ändå tid över.

Hade hoppats att vägen mot Rosendal skulle vara mer upptinad, men det var den inte. Vi travade lite på åkern längs med vägen och hon var het direkt. Resten av vägen var lika isig trots att det var lite varmare idag, så vi red in i skogen istället. När vi kom in där blev hon mycket mer energisk, förmodligen för att hon fick bättre fäste. Knatade runt och red olydigt 0:) en liten bit mot fornborgen men vände vid infotavlan. När vi kom ut på vägen mötte vi en hund som jag först trodde var gårdsägarens Mumlan, men det var det inte utan nåt annat svart trasselsudd som skällde på oss. Honey var duktig och stod stilla utan krångel. Hon sparkade lite när den närmade sig hennes bakben men träffade inte och ägaren fick tag i den och berömde henne för att hon var så lugn.

Sen red vi till åkern mellan Göranstorpsvägen & Varggropen och där släppte jag henne bara så hon fick springa av sig. Vi galopperade upp till Varggropen där vi svängde vänster och upp längs den sidan mot Varggropshagen. Jag noterade att hon galopperade i höger galopp då, vi gjorde en u-sväng till höger och sen tillbaka till Varggropen och skritt hem därifrån. Blir så glad när hon tar höger själv! Längtar så tills det blir barmark och vi kan börja jobba in skänkeln på det men det är verkligen kanon att hon har självförtroende att ta höger nu, det gick inte alls förr.

Efter vi kom hem satte jag mig och läste en gammal Honeydagbok från hennes förra ägare, jag har sett den förr nån gång men inte haft tillfälle eller tid att läsa den. Det var väldigt intressant att läsa om hur hon var förr, det finns så mycket man känner igen som att hon biter efter skänkeln eller kickar när hon blir less, ömheten i ryggen när hon är blöt/kall och att hon är så känslig för flygfän. Men även saker som jag själv konstaterat som att man måste rida henne rätt (sits blick etc) om man rider dressyr, annars blir hon sur. Kul att läsa att hon hoppats lite, vill börja småskutta henne lite men har vart lite osäker på vad hon kan och inte. Hon löshoppar bra men den enda gången jag hoppade henne gick det väl.. Tja, sådär. Gäller att motivera henne tror jag. Åååh kan jag få en lgh i Prästgårdsmarken snart ellerrrrr.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0