Lösgörande ridövningar

Det bidde ingen dubbelridning igår, när jag kom till andra stallet så var allt redan fixat för honom och först trodde jag att M skämt bort mig med mockning & mat så jag bara behövde rida eftersom hon morgonfodrat. Såg att några täcken var borttagna så jag tänkte kolla i dagboken för säkerhets skull om det var nån nyhet och då blev jag lite snopen för där stod det att hon ridit. Hon hade glömt att det var min dag och det var väl inte hela världen om han gått ett andra pass men eftersom vi aldrig diskuterat den saken så ville jag inte göra det bara för att det var "min" dag, så jag lämnade bara stallkläderna och åkte hem. Rätt skönt att slippa släpa på dom till och från jobbet på måndag oavsett.
 
 
Sen SMS:ade vi och det var väl inte hela världen med ett sånt missförstånd så no hard feelings, fick klartecken på att det är OK med att rida honom om det händer igen. ;) På bilden ovan är Honey den i mitten som är lääängst bort i hagen och på väg bort, så han verkade inte så pepp på en andra tur heller haha. (Mina & Sillen längst fram, söta) Lite trist då det var så fint väder och jag sett fram emot att rida i dagsljus, men men. M erbjöd mig att rida idag istället men det kommer ju fler lördagar, och jag vill gärna ha en hästfri helgdag så det behövdes inte. Därmed intet nytt att berätta fast jag kan ju berätta för er om några ridövningar jag gjorde med Honey när han var som stelast istället, och vi red mycket lösgörande. Googlade fram dom eller hittade i tidning men hittar de inte igen så jag får erbjuda egna Photoshopritade, varav "hästen" ser överböjd ut men det är alltså skänkelvikning som menas ;)
 
 
1: Skänkelvikning och volt, vill man utmana sig själv kan man börja med volten och sen göra skänkelvikning ur den men då måste man ju ställa om hästen. Vi testade det och det gick OK, denna går ju att kombinera från båda håll då dvs antingen börja med volt eller börja med skänkelvikning. Okej övning men kanske lite enkel.
2: Denna var jättekul och tuff. Skänkelvikning halva volten, galopp andra halvan, och så om igen. Första gången gick bra men sen blev det jobbigt tyckte Honey och då blev skänkelvikningarna tuffare att få fina utan fusk. Man ska nog inte nöta denna för länge, byta varv ofta. Kommer definitivt köra denna igen!
3: Gjorde den hät mot slutet när han ar ganska trött så det gick väl sisådär, men man rider alltså en halv snett igenom i skänkelvikning, gör volt, och skänkelvikning ut. Också lite knepig då man måste ställa om på utvägen - men en utmaning. Kommer testa den igen när underlaget är snöfritt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0