Köpa häst

Mest för nöjes skull, klickar jag på "Kallblod" varje dag på Hästnet och tittar på alla fina som kommer där. Det går lite i perioder, ibland är det bara fjordingar, ibland är det bara nordisar (eller förlåt, kallblodstravare kanske det heter.. håller inte reda på vilket ord man ska använda).. då och då kommer en häst tillbaka på ny annons. Igen. Och igen. Och igen. En sån som jag sett är Dån Elden. Ingen verkar vilja ha honom. Kan ju vara att han inte är riktigt så charmig som det beskrivs i annonsen gång på gång fast jag tror mest att det är att han är född 1997. Jag tycke rhan ser himla fin ut, men skulle nog också tänka ett par gånger innan jag köpte en 16 år gammal häst.
 
De har en video som är hyfsat okej där man iallafall ser hur hästen går. Det där med video är kul, ibland lägger folk upp videos till saluhästar där man ser en liiiiiten liten häst långt borta på en åker och den verkar gå fint men jag kan liksom inte ens utskilja att hästen ens har ögon? Hur tänker man då? Mest handlar det kanske om att folk är dåliga på att filma (förmodligen), men man får ju också känslan av att nåt är fishy.
 
I senaste Plus som gick idag så berättas om människor som köpt häst och blivit lurade. Har bara sett halva programmet än men man blir lika fly förbannad som hästägaren när man hör historien. Ägaren har tidigare haft hästar med ryggproblem och vill därför kolla det nog innan hon köper en ny häst som hon gillar, för 80 papp. Föreståeligt. Röntgen görs av en veterinär på Solvalla på säljarens uppmaning. Köparen/Hästägaren undersöker noga och hör gott om veterinären, så de kör på det. Efter bara några dagar börjar hästen halta och hästen ömmar i ryggen. Efter en andra röntgen är det klart att hästen har kissing spines. En annan klinik jämför båda röntgenbilder, bara veckor isär, och säger att avvikelsen fanns där i första röntgentillfället, när hästen gick igenom UA. Agria går på den linjen och det pajar självklart försäkringen. Första vet på Solvalla vägrar erkänna något annat än att han har gjort en korrekt bedömning. Ni kan se Plus-avsnittet här, jag ska hoppa i säng och se andra halvan nu.
 
Fyfaaan. Sånt här gör en ju totalt mörkrädd inför att nån dag köpa egen. Tur att jag vill ha en lagom riden men ändå lite outbildad ridtravare. Såna kostar inte så mycket, så då är det (förhoppningsvis) inte lika stor risk för lurendrejeri. Röntgen vid hästköp gör man ju normalt inte om det inte rör sig om dyra tävlingshästar, så det kommer nog inte bli aktuellt, men den dagen jag ska köpa kommer jag definitivt vilja ha hästen genomklämd av en duktig equiterapeut innan jag hostar upp några laxar! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0