Riktigt rolig söndag!

Min plan var ju att rida ut igår, dock blev jag lite nervös att det skulle bli stressigt så jag tog Smedby istället för mot Lövsta, och då "korta" Smedbyrundan (dvs upp vid Lövhagen ist. för Högvreten). Till en början gick han jättebra, sen när vi kom upp mot andra ridbanan blev han väldigt tveksam och ville inte trava, för första gången gjorde han den där "tölttraven" utomhus. Kan kanske ha vart träningsvärk från lektionen? Satte dock igång honom i galopp direkt och det var mer okej tyckte han. Det känns lite konstigt att gå till galopp från skritt men jag försöker förtränga ridskoleryttaren i mig och förklara för henne att det är okej och att galopp faktiskt är bättre och mer skonsamt än trav. Men det är ändå svårt, haha. :) Efter det var dock traven okej sen.
 
Trav och galopp omväxlande förbi Högvreten och skogsslingan där, och jag var noga med att stå i fältsits för att ge honom plats. Efter ett tag var det som att kronan föll ner och ÄNTLIGEN, sen hans stelhet satte igång, kändes han som sig själv ute och kom verkligen loss i galoppen. Sen red vi på, mycket galopp så fort det gick och skritt där det var tvunget och så några transportsträckor i trav där emellan. Han var riktigt glad och pigg och började själv trava eller galoppera om vi skrittat på lång tygel och jag samlade upp igen. Ej vanligt hos Honey kan jag säga! Mitt enda krav för dagen var att han skulle ta höger galopp när jag bad om det, försökte rida jämnt mellan båda galopper. Första gången gick det på andra försöket, andra gången gick det nästan inte alls, tredje gången gick det direkt. Och en gång tog han rentav rätt själv! 
 
När vi kom ut på Smedbyängen tog han i av bara fan och jag styrde upp honom mot ängen en sväng. När vi sen svängde tillbaka neråt (=hemåt) la han av VÄRSTA tokbrallarna, jätteglad 3-åring typ. :) Fina glada farbror. Sen tog vi en sista busgalopp upp för backen mot gården och sen skrittade vi hela vägen hem. En sån tur då man bara sitter och fånler sen. Superhärligt!
 
Öronen framåt hela turen. <3

 
Efter avsvampning & mat höll han på somna i boxen <3

 
Såhär fint kommer det bli i stallet sen när alla målat!

 
Skunkhönätet som ligger i vatten just nu för att "tvättas" lite.

 
Haha! Skulle bara fota att han fått en liten "snopp" pga att han på nåt sätt lyckades ge sig själv ett sår på mulen mellan det att vi kom hem tills jag släppte ut honom (...) och så lyckades jag få denna bild. ;)

 
Är ledig idag, det är kallare och lite småregnigt från & till men efter 12 ska det vara uppehåll helt så jag åker förmodligen ut då. Eller vi får se om det blir lite senare ändå, vill utnyttja min lediga dag att göra saker här hemma också och jag vet inte om jag kommer orka efter då jag även ska rida Robin idag. Imorgon ska jag & L rida ut med Honey, Mina & Robin som handhäst så då blir det bara skritt, funderar därför på vad jag ska hitta på idag men det blir nog lösgörande på banan. Har min lilla bok från Hippson full med lösgörande övningar så jag ska nog hitta på nåt ur den. Svåraste är ju 1. att ens välja vilka övningar man ska göra och sen B) att komma ihåg dom. Men jag kanske kan ta med boken och lägga på staketet? ;) Och sen rider vi nog ut på onsdag, kravlöst & mycket galopp, som igår.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0