Styrketräning i djupsnö

Fin, mysig dag. Såg ut att bli lite risigt först när det småsnöade men ute i stallet var det fint väder. Det är extra kul att komma ut nu, fast jag ridit där i tre år. Sån skillnad att bara vara där en gång i veckan. Började med fix idag för att slippa stressa som sist. Diskade ur krubban, mock, vatten, hö, blandade betfor med precision som en mästerkock för att riktigt kleta in mineralerna. Gårdsägaren köpte "grus" sist (normalt brukar han köpa pelleterat) och hon avskyr det, alltid ligger det en hög mineraler i krubban. Blanda med betfor brukar ju hjälpa, men icke.
 
Hon var lite tjurig när jag skulle hämta henne men hon gick inte iväg utan åt bara, med tjurstoöronen platt bakåt haha. Inne i stallet blev hon dock mysig ängel direkt och var väldigt harmonisk. Hade henne lös utan grimma och hon stod still jättefint. <3 Fina tjejen. Jag köpte nya Hästfocus igår, mer mer och mer irriterad på den tidningen, ibland är den jätteintressant och ibland känner man bara snark. Det jag dock gillar är ridövningarna de har med varje gång, denna gång blev jag lite besviken för de verkade lite tråkiga. Styrkeövningar gillar jag ju normalt men jag såg inte riktigt tjusningen i dessa övningar. Det var ridning i djupsnö (inte för djup); framåtbjudande skritt, långsam trav och kort galopp. Det verkade lite väl simpelt när jag läste det men beslöt mig ändå för att testa.
 
Vi skrittade från stallet till varggropen (vanlig sadel + hack idag f ö, skönt att det är varmare!), där red vi ut på ängen, och så travade vi långsamt längs kanten ända bort till Varggropshagen. Märkte direkt hur hon fick jobba, och ville börja trava snabbare för att det var jobbigt. Red som vanligt på rätt långa tyglar och bromsade mest med sits + ytterst lite hand. Hon sökte sig neråt nästan direkt och gick i jättetrevlig form. Vi vände vid hagen och prövade galopp och DÄR fick hon verkligen jobba fastän vi nu red tillbaka i samma spår! Vanliga fel enligt tidningen var att det går för fort eller att hästen inte orkar behålla galoppen och det var exakt det som hände, hon orkade inte hålla galoppen hela vägen. Manade på henne när hon bröt av men när vi närmade oss varggropen igen lät jag henne trava långsamt igen och hämta sig lite. Men det var ju verkligt bra övningar. Synd bara att vi har lite svårt att få tag i djupsnö för egentligen får vi ju inte rida där jag red.. Sen skrittade vi till vägskälet med några få jogginginslag här & där, och sen travade vi mot vändplan, långsamt igen. På Göranstorpsvägen där det är plogat reste hon huvudet lite, men så fort vi kom in på vändplansvägen där det är lite mer spårigt sökte hon sig neråt igen. :) Vi travade ner för backen och sen blev det kort galopp, oväntat ostörd sådan dvs inga brallar!
 
Ungefär halvvägs hörde jag rop och skrik och plötsligt hör jag att ropen är "stanna! stanna!", så naturligtvis saktar vi av och stannar helt. Snart kommer det två människor som försöker samla ihop två mopsar, och även något Pitbullliknande som kommer sättandes rakt mot oss. Honey var stencool, jag satt stilla men var på helspänn. Hon är ju hundvan men hunden behöver ju inte vara hästvan.. Som tur var lyssnade den på sina ägare när den var ca 50 meter bort och vände sen och blev infångad, och ägarna traskade glatt ut i skogen så vi fick rida förbi. De försäkrade att hundarna var snälla och vi pratade lite, ingen skada skedd helt enkelt. Hade tänkt släppa henne hemåt från vändplan men det gick ju nu inte när de gick där, så istället blev det mer styrketräning då vi tog klätterbacken upp och sen genom skogen upp till Göranstorp. Sen fick hon fria tyglar och det blev galopp hela vägen till backen ner, så hon fick sträcka ut ordentligt. Hon blev lite trött på slutet men var inte så flåsig efter, så det känns som att hon börjar vara gång mer nu. Kul! :)
 
Dagens öronbild.
 
Vi mötte hundarna igen när vi skrittade hemåt men då var stora hunden kopplad och mopsmatte plockade upp småhundarna och det var inga konstigheter. Ordentlig stretch + yoga efter och så fick hon torka lite i yllet eftersom hon blivit både lite svettig + blöt pga snön i skogen. Sen gullade jag lite med Walentino innan jag åkte hem, min röst går upp typ 70 oktaver när jag pratar med honom och han bara "Eh. Jag är faktiskt skitstor nu." Hihi sötbebisen. <3 Och nästa torsdag + fredag flyttar nya D-ponnyn och Bruksnordisen in så sen är det nästan fullt stall igen, kuuuuul! Ska bli fint med en till nordis i stallet. De är ju ändå finast. ;)
 
Nu börjar det vara hyfsat ljust på em så mest troligt åker jag ut lite senare nästa lördag, så jag är där vid ett typ. Då är det ändå ljust ett bra tag till och då är det fyra timmar till bussen går så man behöver inte skynda. Behövde jag inte idag heller iofs men det var ganska precis, och då var ingen i stallet så man stod och tjötade bort en halvtimme.. ;)


Kommentarer
Linda

Visst är det fascinerande hur dom lyckas peta ut mineralerna ur resten av maten. Snacka om finlir.

Svar: Ja, verkligen!
Borrowed Hearts

2013-01-26 @ 17:48:20
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0