Volta!

M höll på att ta in alla när jag kom igår så Honey fick stå på gången sen medans jag mockade, och sen fixade jag snabbt och vi for upp till banan. Värmde upp i alla gångarter och stämde även av halterna. Han sträcker fortfarande ut nacken, men slappnade av fortare iallafall. Testade en annan taktik idag, istället för att dallra och pilla med tyglarna satt jag bara stilla med händerna och höll emot. När han slappnade av i nacken och sänkte huvudet blev det då automatisk eftergift utan att jag egentligen behövde göra något. Kände mig lite dålig som inte tänkt på det igår (googlade fram denna variant). Såna stunder då man känner sig som att man knte kan nåt.. Men men. Red även med överdrivet breda/låga händer, man kan göra det med unghästar för att vara övertydlig och han svarade lite bättre på det faktiskt. Kanske får börja där tills vi hittat ihop oss. Iallafall nu när det är så tungt underlag på banan, märker att han fuskar en del och än har han inte helt slutat ignorera mina hjälper även om det är bättre nu.

Efter uppvärmning började jag med en övning som jag läst om i nån hästtidning med mycket volter (bild nedan) & lite övergångar. Vi red i vänster varv först då han kännts lite stel i den sidan igår, red hela övningen dvs hela banan runt 2 ggr. Han ville gärna skjuta in bogen mot slutet av volten och det märktes att det inte var helt lätt för honom trots relativt enkel övning. Vi gjorde den även åt höger ett halvt varv och det gick som smör, inga problem.

Red en större volt åt vänster i skänkelvikning för att mjuka upp lite mer (gick rätt bra) och lite andra enkla smågrejer och så vips hade vi ridit 45 min. Jag har SÅ dålig tidsuppfattning på banan verkligen, skulle max tippat på att vi hållit på i 25 min.. Inte det mest fysiskt ansträngande passet, men han fick verkligen jobba i vänstervolterna och om inte helt svettig efter så var han iallafall bra varm, det var det nog det närmaste jag kommit med honom iallafall. Även om det inte var det mest klockrena pass jag ridit så var det nog bästa passet vi haft på banan också.

Har ridit honom tre-fyra dar i veckan i tre veckor nu (tror jag det är?) och jag tänkte idag att vi båda känns lite mer avslappnade mot varandra. Inte lika mycket kamp & test, även om han inte är helt klar än.

Ska inte iväg på trailen idag :( Vaknade för en halvtimma sen och kroppen sa "eh, NEJ!". En förkylning som hotar att bryta ut och går jag upp känns det som att jag pulsar i djupsnö.. Har ju vart galet uppbokad senaste helgerna så det känns faktiskt lite skönt att ha en helt ledig dag ändå. Vill verkligen åka på Trailen fortfarande dock, men kommande gånger är jag uppbokad på lördagarna såklart. Men kanske mot slutet av Mars/början av April! Kan ju kanske vara roligare då också, då borde snön vara på väg bort och då kan jag testa lite med Honeysarna på ridbanorna efter. Svårt med bommar i snön nu.. Men ändå trist, var ju pepp på att träffa Elin & Alice också. :/



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0