Perfect Shoulder

När det kommer till hästar är jag allmänt allergisk mot hjälptyglar, snyta ihop mulen på hästen och skarpa bett. Min åsikt är att ja, det må hjälpa för stunden, men det är brandsläckning och är inte något som löser ett grundproblem. När det kommer till mig själv däremot, hyser jag inga såna betänkligheter. ;) Jag har ju som ni vet försökt börja jobba rätt mycket med min sits sen de här bilderna togs, och jag tror jag är rätt bra på det på banan. Det som dock talar emot det lite är att jag märker att jag får lite ont i ryggen ibland efter träningspass. I måndags red jag Honey väldigt mycket lösgörande i vänster varv och jag märker att jag främst är lite öm i min högra sida, det måste ju vara jag som sitter fel på nåt sätt då. Jag faller lätt inåt i volter, måste tänka på det. Men sen i skänkelvikningar tror jag jag gärna vill "knuffa med" med ryggen.. kanske.. måste fundera på det nästa gång jag rider.
 
Men som sagt, åter till sitsen så är det kanske framför allt ute jag märker att jag tappar och blir hösäck, i synnerhet om det är ett lungt pass när man bara mest åker och inte kräver så mycket av hästen. Därför är jag väldigt sugen på att köpa en Perfect Shoulder, en hållningsväst som Perfect Sit of Sweden säljer. Jag vet att grundproblemet är mitt och att jag nog kan hitta tillbaka till min fina sits igen (skäms fortfarande över hur dåligt det är, jag hade alltid perfekt sits när jag red på på ridskola..), men jag tror att den här kan speeda på det lite, och kanske även berätta lite mer om jag vrider mig fel eller så. Inte helt klar på om den gör det, men kanske? Har bara hittat några få hästbloggare som använt den men de som har det verkar väldigt nöjda, även såna som redan har bra sits sen innan.
 
 
 
Och ja, den ser ju lite kul ut bara sådär rakt på tröjan, jag är ju inte utrustad med några små clementiner framtill så det kan nog se rätt.. eh, intressant ut att ha den men det kan jag bjuda på om min hållning blir bättre. Dessutom kan man ju ha nåt över, det är väl mest på sommaren det isåfall får bli lite tysk ölmadame.. ;) Jag är väldigt väldigt sugen på att köpa den men även om den inte är så fasligt dyr så kostar den ändå lite, så jag måste betala alla räkningar först innan jag kan se om jag kan köpa den redan nu. Lovar att recensera den sen, när jag väl köpt den! Fundrar faktiskt att även ha den på jobbet för det är långt ifrån bra hållning där heller kan jag säga.. :/


Kommentarer
Linda

"Tysk ölmadamme" ha ha. Men det kan väl vara skoj alltid roar du väl nån.
Jag skulle dock vara lite rädd för att det hämmar rörelser och att man blir stel fram till bettet så att säja. Förhållningar och eftergift och allt kommer ju hela vägen upp från axlarna.
Fast det skadar väl inte å testa kanske =)
Sen så har ju sadlar faktiskt en stor del i hur man sitter. Utan en riktigt bra sadel för ändamålet som passar både häst och ryttare så är det nog rysligt svårt att få till en "perfekt" sits.

Svar: De säger ju i videon att man ska ha just den friheten, då är det värre med den ridbågen de säljer, aldrig att man skulle våga rida i den.
Jo, jag vet! Ville ju jobba med sitsen på den där ridlektionen och så fick jag värsta superdressyrsadeln.. Det gör ju jättemycket om man kan få halva sitsen gratis av en bra sadel, det är väl just det att de sadlar jag rider i inte är så hjälpande. Kill-Honeys allround är lite bättre och han har en dressyrsadel också men den har känts lite överkurs förrän vi kommer igång på allvar. Tjej-Honeys allround är dock väldigt välanvänd och har de sorsgnaste putor man sett så nej, den är svårare på det sättet.
Borrowed Hearts

2013-02-19 @ 21:58:03
URL: http://stjarnstralar.blogg.se
Linda igen

Jag hittade förresten det här
http://www.stallrosengarden.se/
Angåeende om du var intresserad av den centrerade ridningen.
Ligger kanske inte allt för långt från dig?
Hittade även detta som kanske inte heller är allt för långt i från
http://fogelsunda.se/privattraning.html
Annars är ju ett tips att ev maila Lotta Månsson och höra om dom ska ha några clinics eller träningar som är okej att komma och titta på-
[email protected]

Svar: Första var långt bort men den andra är mycket närmare och det var ju väldigt trevliga priser även vid hembesök! Tack! Ska verkligen kolla upp det!
Borrowed Hearts

2013-02-19 @ 22:14:42
Linda

Ah, jag tittade ju inte sens på filmen. men nu gjorde jag det och är ändå lite skeptisk. Men det är jag ju typ jämt.
Men det såg ju onekligen lite kul ut med tuttarna.

Oh, har han en dressyrsadel så ska du väl definitivt använda den.
Det blir ju bara ännu svårare för dig att hitta rätt sits om sadeln hela tiden placerar dig fel.

Svar: Haha jo jag vet. Jag med egentligen men :)
Mm, jo. Vill ändå testa allrounden ett tag till, tills vi är med samspelta och ihop. Men sen! :)
Borrowed Hearts

2013-02-20 @ 14:11:17
URL: http://stjarnstralar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0