Nu jävlar!

Mmm, nu känner jag mig pepp för dagens pass med Honey! Efter lite inspirerande blogginlägg & tips på övningar (här, här & här) så känns det bättre och idag tänker jag fokusera framförallt på lösgjordheten, långa yttersidor och ha en lång, relativt kravfri uppvärmning. Inte störa honom så mycket och fastna på var han är utan låta honom hitta ner själv. (På samma blogg fanns massa nyttiga tips om uppvärmning, att värma upp galoppen i fältsits låter så logiskt när de skriver om det men har aldrig tänkt tanken på det själv.)
 
Det jag kan tycka är lite roligt angående tips på övningar, är att det egentligen inte är något nytt man gör. En volt är en volt är en volt. Typ. Men ändå så blir man så glad när man hittar en ny variant på "voltkombinationer" tycker jag. Och så hur man kan använda samma övning för olika syften. I måndags värmde jag upp skritten genom med smala serpentiner över hela banan, med en volt i varje kuva. Han är stel i vänster sida så det kändes bra. Tar ett tag i skritt också och gör man det smalt blir det mycket svängar. Exakt samma övning fick jag av Marika till Rauen - men då för att lugna ner honom (när han var så hetsig). Kul.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0