Älgjakt

Blev en lätt dramatisk kväll igår. Vår vita lilla arabfarbror Dart hade blivit dålig och C hade sovit i stallet inatt. Han var varm som en kamin, superhängig och hade väldigt hög feber. Hans ägare kom ut samtidigt som mig, och veterinär inte långt efter det. Hon tog lite blodprover och sen begav jag & Honey oss ut på ridtur.

Jag känner mig alltid lite dum & okänslig på något sätt, om man gör så när en häst är sjuk & vet är på plats. Men jag hade inte tillfört någonting genom att inte rida Honey och behövdes inte föe hjälp på nåt sätt, så jag försökte svälja det. Honey och jag red korta vägen genom vattentornsskogen och när vi kom ut på vägen travade vi till stallet, och galopp sen när vi kom förbi deras hagar. Intervalltränade idag, eller hade tänkt. När vi närmade oss Lövsta Semin såg jag en hästrumpa som stack ut ur skogen och tänkte att de nog var ute med nån unghäst därifrån. Sen backade hästen, som visade sig vara en älg! Honey gillar inte ALLS älgar och tvärnitade. Jag tjoade och viftade så den skulle bli rädd och springa iväg, men det dumma arslet bara stod där och glodde på oss. Försökte rida mot den, först gick det knöligt då Honey tog två steg och sen tvärnitade och så gick det i början, men till slut vallade vi den (säkert nån kilometer) in på en äng och då kunde vi fortsätta längs vägen. Mest galopp hem, med enkla byten i kurvorna. Han var superduktig och tog höger fint. Efter stallet travade vi hela vägen till skogen på lång tygel som nervarvning. När vi kom in i skogen mötte vi två andra ryttare, deras hästar hade blivit mer rädda för oss men det var inga konstigheter. Dock trampade nån av dom på en kvist eller nåt när vi passerat och Honey FLÖG iväg. Lite spänd efter älgdramat kanske? ;) Ja det är inte lätt att vara häst..

Tillbaka i stallet stod Dart på dropp och såg lite piggare ut, plus att febern gått ner lite. Robin fick stå inne och hålla honom sällskap, så Honey fick gå i vinterhagen för att få lite sällskap av Mina & Sillen som står i andra vinterhagen. Ingen har betat i den hagen sen i våras så han var rätt obrydd i att vara själv eftersom det fanns mat. Vi får väl se vad läget är ikväll, M skulle förhoppningsvis få svar idag. Usch så jobbigt. Dart är ändå 25. Men 25 år ung, som C säger.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0