Vattenträning

På det stora hela riktigt nöjd med tjejen idag! Varken igår eller idag såg hon stel ut, men även idag blev det "bara" promenad, Varggropsrundan. Den är väldigt bra för att man kommer runt och slipper ta samma väg tillbaka, men den är även slingrig och backig och full med stockar att kliva över! Bra för en tjej som slarvar med var hon stoppar hovarna med andra ord!

Det är även bra för oss med markträning för hon respekterar inte alltid att jag ska gå först. Oftast, men hon testar då och då. De flesta gånger brukar det räcka med att jag vrider halva överkroppen tillbaka mot henne och ger onda ögat, som om jag vore ledarsto. Då faller hon tillbaka, men ibland får jag skaka i grimskaftet lite.

Jag hade mina gummiridstövlar (pga Roskildelera i & utanför hagen) idag så vi gick ner till stranden och badade lite också. Först var hon lite tveksam som hon är till vatten, men efter lite övertalning och när jag gått i klev hon i och tyckte det var ganska kul, hon stannade kvar när jag gick upp också. Efteråt verkade hon ganska nöjd med sig själv och det märktes att hon gick och tänkte lite på det sen. Över stock och backe gick vi sen till andra stranden och nu krävdes mindre övertalning (men ändå lite då det är lite jobbigare botten där). Hon var pigg & lyhörd och jag var riktigt nöjd med henne!

När vi kom ut på vägen igen tänkte jag att nu borde ju vattenpölarna vara lättare efter att hon badat. Icke! Vi kämpade ett bra tag vid en, till en början var det verkligen katastrof när hon hellre klev på mig än att gå i vattenpölen, inte okej såklart så vi försökte om och om och om igen men till slut gick det. När jag var nöjd och vi gick därifrån frustade hon jättemycket och tuggade, så det kändes att hon verkligen klurade på vad vi gjort! Vi gick ett bra tag innan jag testade igen, hon försökte åter igen gå på mig när jag försökte skicka ut henne i pölen, men den här gången tog det mycket kortare tid innan hon gick igenom. På tredje och sista pölen var hon "bara" motvillig att gå i, men gjorde det sen ändå. Hon fick jättemycket beröm efter varje lyckad pöl men surade ändå när vi var klara. ;)

Innan vi gick till stallet tog jag upp henne till banan och skickade ut henne på en volt. Det såg bra ut i båda varven, så jag testade mana på henne i trav. Hon tjöt till och brallade, men travade på i gott tempo. Jag kunde inte riktigt avgöra om det var en tjurbrall eller lyckobrall men hon såg inte jättenöjd ut (fast samtidigt är inte longering precis hennes favvogrej). Jag saktade av henne efter ett par tre varv och då gjorde hon tjut/brall/gick upp i trav-grejen 2 ggr oprovocerat, vilket var lite märkligt.. När jag tagit ner henne i skritt såg hon plötsligt stel ut baktill på volten, detta trots att hon var varm efter att ha gått Varggropsrundan alltså. Sen när vi gick till stallet markerade hon inte alls. Åhhhh frågetecken AB! Har hon ont eller fejkar hon? Hon ger så konstiga signaler så man fattar verkligen ingenting! Lilla Filifjonkan..



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0