Förra veckan

Långturen jag skrev om åkte vi på, runt Oxundasjön förra helgen. Det var en superskön tur på dryga 2 timmar om inte 2½. Oxundasjön runt är en så perfekt runda för man grejar den utan att den blir ett projekt, och vägen ändrar sig så mycket att gångartsändringarna blir väldigt naturliga och jämt fördelade! Först skritt & trav till ån där Oxunda kopplar ihop sig med Mälaren. Här brukar hon tjura om vi inte har draghjälp, och likaså förra helgen, det blev till att backa över hela bron! Fjantmaja.. :)

Efter det blir en en kort galoppsträcka till där asfalten börjar vid Räddingsskolan i Rosersberg, och sen trav och galopp till Verka, ett litet bostadsområde på ett tiotal hus ute i skogen. Det finns en gård jag skulle döda för, den har ett litet stall, en ridbana, ett gigantiskt växthus, en pool och en jättelik fin gräsmatta. Vem skulle sköta om allt det, haha! Men det är så fint! Här bor det lite hästar och det gick bra, men det finns även en annan hage som Honey absoluuuut inte tänkte gå förbi. Suck, brunstiga ston.. :) Det blev till att rygga förbi den också. Men sen var det inga problem! Det blev lite trav men mest skritt när vi närmade oss Lövstavägen, och sen rider man av från den för att rida på små skogsstigar längs med sjön. Det funkar perfekt att trava på dom, men inte mer på sommaren iallafall, p.g.a. kvistar och stenar. Mot slutet av vägen kommer man ut mot Lövstavägen igen och där blir det en perfekt galoppsträcka. Sen kan man antingen rida genom skogen eller längs Lövstavägen, jag har bara ridit genom skogen en gång så vi tog vägen denna gång. Solen låg snett bakom oss så jag såg hennes skugga mot asfalten när vi skrittade vägen fram och hon gick och slängde ut tungan så roligt hela vägen. Knashäst! ♥

Sen tar man av där Lövstavägen blir lerväg, hela vägen till Barockparken i galopp och trav. När man kommer till Vikingaskeppet vid Barockparken är där en smal bro. Hon gick över halva men sen fick hon syn på vattnet och blev lite skraj, och den bron är så smal så den köper jag att hon inte vill gå över, hoppade av och ledde henne och satt upp på andra sidan istället. Sen finns det en stig där man kan skritta genom en åker, och sen en underbar backe som vi brukar galoppera upp för. Just denna dag var det en annan ryttare som skrittat upp för backen och sen vände för att skritta ner, så vi väntade tills de var nere. Eftersom Honey hade hacket på lät jag henne beta under tiden. När ryttaren och hästen kom ner sa jag glatt "hejhej!". Tjejen tittade på mig, lät det hänga i luften ett tag och sa sen "..hejhej.." med anlag åt det dryga hållet. Här står du med din luggslitna lilla ponny typ. Det finns två stall i närheten här som är lite "finare" stall och de ryttarna kan vara lite halvdryga om man möter dom. Det är så jävla trist, vi är väl alla hästälskare? Jag kan bli så less på den här besserwissergrejen i hästvärlden rätt ofta, är så glad att den inte finns i vårt stall.

Sen galopperade vi upp för backen iallafall, och in i skogen mot Lövsta Stuteri där vi som vanligt red vilse, haha. Det finns en miljard småvägar där och jag lär mig aldrig vilken/vilka man ska ta. Men oftast kommer man rätt till slut! Skritt/småtrav/kort samlad galopp upp förbi & runt Lövsta och sen galopp upp till husen bortanför. Skritt genom skogen, sen alla tre gångarter längs skogsvägen tillbaka till Runsavägen, och sen skrittade vi av hela Göranstorpsvägen hem, och sen fick hon en dusch. Helt underbar tur men jag hade lite skavsår efteråt! ;) Dagen efter tog vi det lugnare, först klickertränade jag henne lite. Stå still & stanna kan hon redan men jag testade att få henne att komma till mig. Det gick bra så länge jag hade morötter kvar, efter ett par gånger då hon bara fick klapp sen var det inte lika kul.. ;) Sen red jag barbacka ett tag och testade att jobba mycket med vikten, det är svårt! Sen slängde jag på sadel och skrittade Varggropen runt med Mårten & hans medryttare P.

Och igår red jag inte alls för då var jag och såg Kent på Cirkus, istället har jag henne idag och då har jag insläppet också. I fredags vaccinerades hon och nu ska hon ta det lungt ett par dagar. Passar min konsertslaktade kropp väldigt fint faktiskt, hade inte själv orkat med att rida något samlat pass i form idag! Ska bli skönt att bara fara ut och skritta i skogen, om nu bara min mobil vill ladda klart nån gång.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0