Årsresumé 2012

JANUARI - MARS
 
I början av året hade jag ju inte bloggen (startade den i April), men jag red Honey såklart. Har lite foton men minns inte nån specifik händelse, så allt var nog mest "som vanligt". Vi red mest ut eftersom vi inte riktigt hittat ihop på banan än på den här tiden. Nån gång blev det en promenadperiod när hon fick ont i ryggen ett tag. I stallet stod även bebis-Walentino som var så go. Hoppas han får komma hem snart (han måste kastreras först så han har stått i ett annat stall i vinter)! Dick & fina tinkern Lucky bodde också i stallet den här perioden.
 
 
Mys med Walentino i Januari.
  
Promenad i Februari med Valle, H, A & Sessan
 
På promenad, kanske i februari-mars nånstans?
 
 
APRIL

April var en riktig kanonmånad för oss. Vi tog ut Marika som höll lektion för oss (& A, H & Linda), jag hittade rätt med Honey på banan och vi jobbade med form och högergaloppen och allt gick verkligen SÅ bra och jag var superpepp på allt. 
 
Var såhääär glad efter lektionen!
 
 
MAJ

Maj var också fin, vi fick tillskott i stallet i form av underbara lilla Chevan - men sen försvann Sessan. Honey och jag jobbade på banan men red också ut, hann med en fin runda runt Oxundasjön innan det blev sommar.
 
 
 
JUNI-AUGUSTI
 
I sommar flyttade Honey & Mårten till Sigtuna för sommarbete. Det blev bara 5 minuter mer för mig att köra men det var lite ensamt där ute och det fanns ingen ridbana. Dock fanns det fina ridvägar. Vi hade lite otur med Honey där, hon fick ett insektsbett i ljumsken som gjorde att hon haltade ett tag, sen fick hon ett bett där ena bossan ska ligga så det blev barbacka ett bra tag innan det gav med sig. Vi tog med oss Mårten som handhäst rätt mycket under den perioden, det var kul. Det var helt OK i Sigtuna men jag var glad att komma hem till hösten. Mårten följde inte med hem till Runsa utan blev utlånad på foder.
  
Honey på sommarbete.
  
Honey i stallet.
  
Jättebulan hon fick efter bettet i ljumsken. :(
  
Puss!
  
Det blir inte alltid som man tänkt sig med handhäst..
 
 
SEPTEMBER
 
September började fint - hon hade inte glömt vårens banarbete och vi hade mysiga uteritter, allt gick fint - tills hon började bete sig jättekonstigt och markerade i ena benet i en hel månad :( Riktigt jättesegt var det, fast vi misstänker att hon fejkade i slutet. I stallet hade vi fått tillskott av gullungen Sudden, H's nya stjärna.
 
Söta tjejen.
 
 
OKTOBER

I Oktober började vi äntligen sätta igång henne igen och det gick rätt bra, men mot slutet av månaden blev hon lite knäpp då hon satte vinterpäls & kom in i en bockperiod och bockade av bara tusan om hon inte fick som hon ville, i synnerhet om hon ville galoppera men inte fick. Banarbetet gick bra.
 
 
 
NOVEMBER

I November blev det hårt och kallt men Honeys rygg höll igenom allt, vi täckte på henne i tid i år. Min kompis Anna var med och fotade oss när jag red, fast det gick skitdåligt för att Honey inte var så mjukgjord som hon skulle behövt vara. Jag blev lite förskräckt över min dåliga sits och försökte jobba med den. Jag fyllde 30 och firade den med en fin 1½-timmestur, och jag testade även rida en lektion på Väsbys ridskola vilket var intressant och kul och jobbigt och nyttigt allt på samma gång! Vi hade ett sagolikt pass på banan som jag var helt i exstas över och i andra halvan av månaden jobbade vi kontion/styrke ute, blandat med lösgörande banpass där jag jobbade henne mycket över bommar.
  
 
Ångestbild!
 
 
DECEMBER

Ja, det blev ju inte så mycket rida i December, hann rida ett par tre gånger innan jag fick sladd på bilen, körde av vägen så ordentligt att den behövde skrotas, och själv drog på mig en hjärnskakning som var seglivad och gjorde att jag inte kunde rida. Red ju Mayan nu i veckan här i Norrland, och det gick bra, så jag borde dock kunna rida som vanligt nu i Januari. Dessvärre så innebär bilskrotningen att jag inte längre kan rida Honey på vardagar då min buss & stallbussen inte matchar = jag är senast hemma 22.30 om jag inte kan få skjuts, och det kan man ju inte alltid räkna med. Så från att ha ridit 3 dar i veckan är jag nere på 1 och det känns SKIT. Jag vill inte, men jag vill heller inte vara hemma halv elva efter stallet, det går bara inte. Så nu ska jag försöka hitta en andra stjärna att rida en dag eller två i veckan. I stallet flyttade Chevan bort igen :(


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0