Många åsikter om ryggning

uppslag från Hästmagazinet

Jag tycker Honey har svarat lite dåligt på mina signaler att rygga - ibland funkar det och ibland funkar det inte. Alltså har jag börjat fundera på vad jag faktiskt GÖR när jag vill att hästarna ska rygga - och framför allt hur man SKA göra. Efter lite googling kom jag fram till att folk ryggar på ca 1 miljard olika sätt, i ett Buke-forum (ridsportens Flashback!) sa en tjej nåt som jag kände igen mig i; hon kramade mjukt i tyglarna och sen liksom bara "tänkte" hon rygga, förmodligen gjorde hon något med sits & skänklar som hon inte tänkte på. Så är det nog för mig också, för tyglarna är det enda jag är medveten om, men jag gör förmodligen något med sits jag inte tänker på.

Forumläsandet gjorde mig inte precis klokare, vissa sa att de lutade sig en aning framåt, andra lutade sig bakåt, vissa flyttar fram skänkeln, andra lägger den bakåt. På bilden ovan ser man ju att ryttaren lutar sig aningen framåt (eller iallafall sitter på bäckenet snarare än sittbenen) och har skänklarna lååångt bak. Får väl testa mig fram helt enkelt, sen vet jag inte hur mycket Honey faktiskt har ryggat med ryttare, extravare som hon är. Alla ryggar ju inte annat än när det behövs. Inte jag heller för den delen, men när jag gör det vill jag ju att det ska funka. Kanske nåt att ta upp nästa gång vi tar ut Marika? Haha. Eller mja, kanske får det vänta. Känns som att jag skulle kunna ta upp hur mycket som helst, nu fokuserar vi på det vi gör just nu - höger galopp till exempel.


Kommentarer
Elin

Jag vinklar bäckenet så att jag puschar hästen backåt. På så vis så tar jag bort fokus på tyglarna och får en häst som backar utan hand.



Oavsett så tror jag att det viktigaste är att man är konsekvent och verkligen får igenom det man ber om. Precis som du säger så finns det lika många sätt som det finns hästägare och få är sämre än det andra :)



Huvudsake är nog att både du och J säger samma sak till henne :)

2012-08-12 @ 16:20:28
URL: http://beautyalices.blogg.se/
Ann

Ja det är ju helst dit jag vill - inte så mycket tyglar utan mer sits. Men hur vinklar du - framåt eller bakåt?



Ja, det har du förstås rätt i! :)

Måste höra med henne hur hon gör!

2012-08-12 @ 16:41:46
URL: http://borrowedhearts.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0