Att känna att man inte lärt sig nånting på 30 år..

Fastän jag ridit så länge, kan jag ibland känna att jag är helt värdelös på hästar och inte kan ett smack! Det är ju nämligen så mycket som man faktiskt inte nödvändigtvis behöver kunna som medryttare. Hästen ska ha den här foderstaten, den här utrustningen.. inga problem! ..men varför? Jag behöver aldrig fundera på det där med vintertäckets vara eller icke vara (mer än att Honey får ont i ryggen om hon inte är täckad nog varmt men det var inte riktigt poängen), om hon ska ha mer eller mindre hö, vilken typ av kraftfoder hon ska ha, passar sadeln, är bettet rätt storlek.. Sen är det ju givetvis klokt att sätta sig in i sånt, men det är faktiskt något som jag känner att jag är dålig på! Allt är ju givetvis utifrån hästen, och vad man vill göra med hästen - men oavsett, hur vet man? Svårt.

Det är sånt här som kan få mig att känna mig totalt icke redo för egen häst nån dag, HUR kan man skaffa egen häst om man inte vet hur man ska sätta ihop en foderstat? Aldrig ringt en hovslagare, inte är så himla haj på skador över huvud taget utöver småsår & blessyrer. Hur? Men folk & fän överlever ju varje dag och det skulle nog jag göra med. Jag hoppas bara att jag, den dan långt framåt i tiden då jag skaffar egen, står i ett stall ungefär som Runsa; där man inte är rädd att fråga varandra och gärna hjälper till och slår sina kloka huvuden ihop. Då går nog det mesta, även om man inte kan allt. Fram tills dess ska jag nog försöka vara mer nyfiken och fråga "varför" lite mer, av de som vet och kan.



Kommentarer
Linda

Jag kan tipsa om att Medborgarskolan har föreläsning om Hästens utfodring 24/9 i Sthlm, där de bl.a. ska gå igenom hur man beräknar en foderstat. :)

2012-08-18 @ 20:40:21
Ann

Åh, spännande! :)

2012-08-19 @ 11:38:20
URL: http://borrowedhearts.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0