Slaskdag

Man vet aldrig riktigt hur vädret ska påverka hästarna. I det första stall jag var i, stod det en ponny som hetter Belinda. Hon blev tokig om man blåste henne på mulen, och således var hon sällan glad om det blåste ute. Honey är dock lite svårläst när det kommer till väder, hon har inget sådär klockrent "nu är det regnigt så nu kommer hon vara tjurig". Sånt beror nog snarare i vad som hänt i hagen under dagen kanske?

Jag trodde dock ändå att hon skulle vara lite tjurig idag på grund av snön, men det var hon inte, inte mer än normalt (dvs när jag borstar henne på magen, spänner sadelgjorden och fixar med sadeln när jag suttit upp, tre opopulära moment för fröken). Hade egentligen inga planer för dagen, men vad de än var, så blev det bara en tur där det var minst snöigt. Det småregnade/snöade fortfarande lite medan jag mockade och fixade mat åt henne & Mårten (hjälpte till med honom idag), så när vi for ut hade jag regnkappan och ett reflextäcke på henne (i brist på ländtäcket som jag inte hittade). Och då var det givetvis helt klart och nästan sol. Jaja. Vi frös inte iallafall.

Lite kladdigt var det, hon fick styltor ibland men blev av med dom lika snabbt så det gick bra ändå. Eftersom vi alltid har hackamore ute övade jag på att ställa henne bara med sitsen och det gick bättre än förväntat faktiskt, till och med i trav. Mitt i turen hade ett träd fallit över vägen, en gran och toppen nådde precis  över vägen så det var lätt att promenera över. Honey kan bli lite tittig och låtsas bli rädd för saker, men är man som ryttare säker och ger stöd är det inga problem. Det här oväntade "hindret" är en typisk sån grej som hon kan bli lite misstänksam för men jag låtsades som ingenting när vi skrittade över och hon sneglade lite på trädet men gick över utan problem. När vi kom tillbaka testade jag att rida mot det i trav för att se hur hon skulle reagera, jag körde på samma "låtsas som ingenting"-taktik och satte stadig skänkel som stöd och hon tvekade inte utan tog istället ett JÄTTESKUTT över den helt gigantiska (inte) granen! :) Ja, eller iallafall kändes det som att det var det, haha.. Ställa i trav gick dock inte riktigt lika bra hemåt, hon gick bara och väntade på galoppen.

Fina katten som bor på gården.

Honey får B-vitamintillskott nu under fällningsperioden.
Det är bra, men luktar äckligt!

Vattenkopparna funkar inte så bra i vissa boxar så t ex Mårten & Honey har hinkar istället. Gissa vilka två är Mårtens och vilken som är Honeys, haha! Honey verkar knappt tugga färdigt innan hon ska dricka..

Hon är så söt i sitt randiga fleecetäcke!

Jag har fått hästöron!

Hejdå-puss!


Kommentarer
Lolloink

vilken fin häst och vilken fin blogg, supermysig! jag ska nog också bli medryttare så snart jag har skaffat bil vill säga :)

2012-04-16 @ 09:02:24
URL: http://lolloink.blogg.se/
Ann

Tack! :)

2012-04-16 @ 21:00:16
URL: http://borrowedhearts.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0