Suris på tur

Idag var Fjonkan inte på humör. Hon ville absolut inte bli hämtad i hagen, inte ens när jag smörade och kliade henne. Jag vill helst inte behöva tvinga henne så jag gav upp efter ett tag och gick för att fylla på badkaret istället. Sen när jag var klar och kom igen vände hon bort sig när jag kom med repgrimman, men då vände jag tillbaka henne och satte på den ändå, och då var hon lite "Jaja okej då" och följde med utan problem. 

Jag tycker det är tråkigt när jag måste säga åt henne att umgås med mig, helst vill jag ju att hon ska vilja det själv. Och de flesta gånger vill hon ofta det. Men inte idag. Och det måste väl också få vara okej, fast det är svårt för jag har min begränsade tid med henne i veckan och jag har begränsad tid pga buss så jag kan inte exakt komma tillbaka senare. Jag vet inte, det är svårt det där. Hon är hon, ett övermärrigt sto. Hon har sina dagar. Det är kanske bara rida igenom dom, fast lite dåligt samvete får jag ändå.

Vi var båda halvsega och irriterade på varann i början men efter första traven blev det bättre. Red förbi vägbommen och hela den vägen ner till ängen som om jag skulle rida till Manilla. Den är inte alltid sådd men ifjol var den det, och i år med. Dock så var biten vi alltid ridit över (när den inte var sådd) slagen så det borde bli stubbåker där snart! Istället red vi samma väg tillbaka, det blev 7km på en timme ungefär. Helt OK, om än tråkigt att rida samma väg dit & hem. Dessutom har vägen blivit lite förstörd med stort grus på flera ställen :( Typiskt, är en sån bra backe där. 

Blev galopp idag, en kort (10 galoppsprång kanske), och en lite längre (dock kort bit). Mycket glad tjej. :) Sista traven blev skitfin. Bra jogg på långa tyglar. Hon blir inte svettig mer än under sadeln nu på ett pass med mkt trav, så kondisen för det är nog rätt bra ändå. Nästa helg ska jag nog ta ett ordentligt intervall-kondispass och verkligen testa henne tror jag! 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0