Extradag

Fick extradag igår & hämtade en halvseg fjonk i hagen. Det blev många stopp på vägen hem och hon var inte supersugen. Eftersom man går längs med Runsavägen på asfalt hör man hovarna så bra och jag blundar ibland och bara lyssnar på stegen, man hör så lätt om de går rent då. Och så kom det plötsligt, ljudet man inte vill höra. Klomp klomp klomp klink. Klink som i lös sko. Stannade och tittade på hoven som klinkade och jodå, vä bak vickade lite. Dock väldigt lite och bara upp & ner så efter snabb SMS-konversation med Johanna tyckte vi båda att vi kunde rida ändå, men jag ändrade från planen att cavalettiöva på banan till att rida Göranstorp (för att få platt rak väg).

 

Hon skrittade på av bara fan direkt, och började slänga med huvudet. ”Travarslängen” är lite hennes grej och den kan både betyda busa, jag är sur/irriterad, kom igeeen nu, åh vad skönt etc etc. Det är lite svårt att förklara men man får liksom läsa av allt annat också. Idag betydde den definitivt ”vi kan väl galoppera från start till stopp?” När vi kom till skogsbrynet taggade hon som fan och när jag släppte tyglarna och tänkte ”trav” gick hon direkt upp i.. galopp. Haha. Fjantunge. Vi travade sen till galoppbacken, sen fick hon galoppera upp, och sen körde vi trav & lite galoppfattningar till Göranstorp. Försökte få till höger ett par gånger men hon blir bara förbannad när jag lägger vikthjälperna på vänster bak så jag ville inte tjafsa med henne. Vi kommer behöva hjälp och mer koncentrerat arbete där, men det var inte läge att tjafsa om det igår när hon var så jävla döpigg så jag slutade försöka efter ett par tre gånger.

 

Från Göranstorp körde vi intervaller galopp – trav - galopp – trav – galopp tillbaka till galoppbacken, skritt ned för den och hem igen. Hon var lite svettig efter det men inte flåsig så det var nog bra jobb. Får hålla tummarna att skorna sitter veckan ut så vi kan köra lite längre kondispass på lördag. När vi kom hem hade den vickande skon på vänster satt sig och vickade inte längre, höger svajade lite både före och efter men om hon inte hittar på något i hagen BORDE de hålla. Hon ska skos på måndag och har lite långa hovar och nedslitna skor (speciellt bak) så det är inte så konstigt eg. Jag är inte så jättebra på hovar och skor men jag har läst nånstans att hovarna växer mer på sommaren pga gräset.

 

Hursomhelst. Inte en supebra tur pga piggelinskallen, hon ville bara galoppera och lade allt i handen. Men även om det blev lite tungt där så tyckte jag att hon ändå skötte sig hyfsat. Blev lite brallfest när vi precis vänt och hon ville galoppera i 180 istället för sansat, men annars OK. Får skorna sitta kvar kör vi nog fortsatt kondisträning på raka vägar fredag-lördag. Hon är lite för tjock nu (pga bete & konvalescensen i kombo) så det är bra träning ändå. Hovis kommer på måndag, då kanske vi kör lite cavaletti sen på kvällen då istället.

 

 

 
 
 "Trött" på väg till stallet - jojo..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0