Rid för Seattle & Savannah!

Nästa söndag planerar jag att vi ska rida våran längsta ridtur. Den går runt Oxundasjön och jag räknade just ut att den är 16,7 km lång. Det är min favorittur, men det är inte därför jag tänker rida den på söndag. På söndag ska jag rida den för Seattle & Savannah.
 
Seattle & Savannah är två 5-åriga flickor. De har aldrig träffats men har båda i hela sina liv levt med två ovanliga och obotliga sjukdomar; Mitochondrial Disease och Transverse Myelitis. Jag försökte översätta dom men det var svårt att hitta svenska namn, för det är väldigt ovanliga sjukdomar. Flickorna har kämpat i detta ofattbart länge och trots domar från läkare om att aldrig kunna gå, så kan de gå. De är otroligt starka, och fastän de aldrig träffats (en bor i USA, en bor i Kanada) ser dom sig själva som bästa vänner. Samtidigt slåss deras föräldrar för att ha råd att betala sjukhusräkningar; i USA täcker inte försäkringarna och men även i Kanada som har ett likande sjukvårdsystem som oss finns det fortfarande saker som måste betalas, för tusentals dollar. Just nu pågår en insamling till dessa två flickor. Savannah behöver luft för att kunna andas på natten. Det kan man får för den gulliga prislappen $20.000 dollar. Seattle behöver desperat en ny rullstol. Vill ni läsa mer om detta eller skänka pengar (även om det bara är en dollar!) kan ni göra det här.
 
Jag vill dock inte främst be er skänka pengar, utan att rida. Seattle & Savannah är bästa vänner, som aldrig träffats. Deras familjer och vänner som kämpar för dom vill väldigt gärna att de ska få träffas, och även sprida information om dessa sjukdomar som inte många känner till. För att slå två flugor i en smäll skulle de gärna vilja att detta sker i Ellen DeGeneres tv-show The Ellen Show. Kommande helgen, 8-9 februari, kommer folk världen över att gå, cykla, ro, paddla, rida, helt enkelt transportera sig lika långt som det är från båda flickornas hem till tv-studion där Ellen Show sänds. Det är totalt 6059km. Alla som gör detta kommer att twittra eller skriva på Facebook till The Ellen Show hur långt dom rest åt flickorna. Målet är självklart att detta ska få så mycket uppmärksamhet så flickornas dröm kan gå i uppfyllelse och de kan träffas.
 
Jag hoppas att fler personer i Sverige vill göra detta. Ni har säkert tänkt rida i helgen i allafall. Detta kräver alltså extremt lite av er, allt ni behöver göra är att rida och sen berätta hur långt ni red. Ni får mer information om eventet på deras Facebookgrupp. Och om ni inte kan rida den dan kanske ni kan gå? Till sist, om inget annat i min text fångat er, så skulle jag vilja be att ni offrar 8 minuter av ert liv för att se denna video där min favoritskådespelerska Leah Cairns berättar mer om tjejerna, vad de utstår och vad man vill åstakomma. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0