Badlördag

 
 
Jag hittade en tjej som sålde rakt bett i hennes storlek för 80:- tjihoo! Igår & idag har jag låtit henne stå med det medans jag fixade, som "invänjning", läste att man vissa gör så med unghästar. Hon gillar hack & sidepull bäst och det funkar bra, så hon behöver inte nåt i munnen och jag ser ingen anledning att ändra det. Men vill kunna rida med bett ibland, och då vill jag inte att det ska vara en big deal. Hon var lite meckig med bett sen förra hösten, det visade ju sig till slut att vi hade fel storlek. Detta är 10,5 till lilla pluttmunnen. Hon har vart lite gojsig när hon fått på detta, men sen rätt obrydd. 


Tycker det ser bra ut på vä sida men eventuellt liiite tight på höger? Hmm. 
Har hört att man ska gå upp en storlek på raka bett. Lite osäker om det var bara som hon höll det nu.
 


Det ser ändå inte ut som att ringer skär in i mungipan.



Hon är f ö rätt söt i sitt rundsydda träns <3
 


Bettet från igår har gått ihop bra.
 



Dock märkte jag idag att hon bitit av hovskägget på hö fram/vä bak.. >.<
Och de andra två på god väg. So much för skydd på hösten för mugg på vita benet.
Jaja det växer ut och det är insekternas fel, men suck.
 
Utan att stressa pysslade vi på och var ute 10:45. Red i mycket lugn takt (Suddi & Grann hade hängt med! ;)) längs Upplandsleden och sen längs vägen till bommen. Mötte en stor motorcykel, två cyklister, bussen. Helt obrydd. <3 Efter bommen travade vi hela vägen upp, när vi kommit över banken travade & galopperade vi till Sättras sommarhagar. Trav längs med dom ovanför, galopp på "kortsidan" ner. Några ponnysar stod vid sista vägen ner mot Runsavägen och en annan häst som just ridits klar. Innan dess hade det vart knappt några flygfäsn men då "fick" vi några av deras. De försvann dock sen när vi travade ner bort från Sättra. Alla gångarter på vägen runt Sättras ängar, sen skritt till badplatsen där jag klädde av mig till baddräkten jag hade under ridkläderna och så badade vi.
 
Hon var SUPERNÖJD med att bada, hon måste alltid lukta innan vi går i men idag bara klafsade hon rakt ut, långt, och gick mycket! Trodde nästan hon skulle simma ett tag. Nästa sommar kanske? :) Först satt jag på ryggen ett tag, sen red vi till stranden så jag fick hoppa av mer kontrollerat och så gick vi ut båda två. Hon skvätte vatten rakt på min rygg så jag skrek haha. Det var hur mysigt som helst. Tyvärr inga foton såklart. Men fina minnen. 
 
 
Sen bytte jag om och klädde på oss och så skogen/Gtorps hem. När vi gick i blödde hon lite på vita benet men det såg ytligt ut så vi gick i ändå, när vi kom upp såg det rent och fint ut. Liten urgröpning till hål så förmodligen nån som tuggat på henne när vi red, hon brukar aldrig få sår på benen annars och hon snubblade inte el nåt under ridturen. Det såg bra ut även när vi kom hem, så det blir väl ett till bromssår till samlingen.. :(
 
Superhärlig dag, när vi kom hem hade vi vart ute 2h ganska precis och då fick hon stå inne en timme tills jag skulle gå till bussen medans jag fixade med sakerna och drack en tekopp. När jag kom hem åt jag lite tacos och slockande sen i typ 4 timmar :)


Kommentarer
Linda

Det är ju fördelen med värmen, bada!

Det ser fint ut med bettet =)
Stråla har också 10.5, mini mun skulle man kunna säja med tanke på att hon har x-full på resten av skallen.

Svar: Haha söt!
Borrowed Hearts

2014-08-04 @ 16:11:52
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0