Letar ridövningar

Ja det gick ju ändå bra i lördags men jag ska ändå köra på banan idag. Lite obeslutsam över vilket bett jag ska ha, hade bett i torsdags (hon har ett nytt rakt gummibett) men hon var väldigt grejsig med det och hade vart i fredags också. Antar att hon gått mycket på hack & repgrimma hos fodervärden. Hon trivs ju bäst utan men ska vi tävla i dressyr framöver får hon tyvärr inte ha bettlöst då. Hon har ju vart sådär meckig med bett förr men brukar sluta när hon fårr ha bett ett tag, så hon behöver nog bara vänja sig nu. Har ingen speciell plan för dagen utan har mest tänkt rida lösgörande, övergångar etc. Har min lilla bok med lösgörande ridövningar så jag ska kika i den när jag kommer till stallet.
 
Dock vill jag även blanda in bommar så mycket som möjligt så hon blir lite mer bekväm med det. Började med det när jag red henne 3 dar i veckan men det här året har iallafall inte jag ridit så mycket över bommar då jag bara red 1 dag i veckan och inte ville offra den enbart för arbete utan mest ha kul. Dock kanske hon jobbat lite över bom hos fodervärden..? Skulle kanske inte vara helt otroligt. Hon blev lite nervös för bommar en gång när hon trasslade in sig i de lätta plaströren vi har, så just nu tänker jag bara använda träbommar som ligger där de ligger. Och inget avancerat som stressar henne förrän hon är mer cool med bommar och de blir mer naturliga för henne. Studs t ex skulle nog stressa upp henne jättemycket just nu, i våras körde jag tre travbommar bara och det var svårt för henne, tog ett par gånger. Så vi tar det lugnt.
 
 
Idag tänkte jag att det räcker med denna, den kan man köra i alla gångarter och är inte så mycket krav. När jag letar övningar så letar jag övningar som är lämpliga för unghästar. Hon är 12, men eftersom hon är så outbildad när det kommer till bommar & hinder känns det lagom. Hittade även denna video med tre övningar som såg rolig ut, den kan vi nog köra när hon börjar känna sig mer säker.
 

 

 

Sen hittade jag även denna övning på Hippson som är bra för balans, och den skulle funka på henne även åt höger med, tack vare volten direkt efter fattningen. Dock så måste hästen ha en relativt stabil och balanserad grundgalopp för att kunna tillgodogöra sig övningen, om man märker att det blir för mycket "sladda runt" av det hela är övningen för svår. Och jag misstänker att så blir fallet lite, vi får se om vi testar den eller inte. För er som har hästar med mer balanserad galopp redan & vill testa den kan ni läsa mer om den här.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0