Köttigt styrkepass

Idag fick vi jobba båda två. Mest han, såklart. Men jag är fortfarande litet skakis i låren nu. Vilket enligt min mamma är bra, hon har vart på kurs och fått lära sig att det är bra att träna låren för det löser ut endorfiner i den delen av hjärnan som hanterar minnet. Eller nåt åt det hållet.. Jävlar vad jag kommer minnas efter idag!
 
Red mot Högvreten idag, var på honom direkt med aktiv skritt och tyckte han svarade bra. I backen ner från husbilsuthyrningen blev han lite trippig och seg så direkt efter joggade vi resten av grusvägen bara för att väcka honom lite, han blev lite osäker då eftersom vi aldrig gör det. Sen skritt till Högvreten där han blev lite distraherad av några hästar på ridbanan, men det släppte när vi kom in på deras skogsvägar. Travade upp för andra backen, runt och upp på deras parkering, där jag skrittade, trav till backen, skritt ner för första backen, trav upp igen, skritt ner, trav upp, skritt ner, galopp upp, skritt ner, trav till andra backen, trav upp, skritt ner, galopp upp, skritt ner för backen mot slingan, trav upp, skritt ner, galopp upp, skritt ner.. :) Sen var han lite frustig!
 
Travade vidare, ner för en mindre brant backe, sen galoppfattningar till slingan + ca 1/3 runt (tills vi kom till husen, i vänster varv). Skrittpaus där men han var supertaggad så vi körde igen ganska snart. Då var han lite hejsan svejsan och visste inte riktigt vad han skulle göra med energin, det blev lite hafsigt och konstigt men vi fick till några bra galoppsteg i låg, rund form innan det kom en hund på stigen så fick vi bryta av. Skritt, lite trav, sen gjorde jag som jag måste försöka komma ihåg att göra dvs vänta ut honom. Om jag bara galopperar och håller stadig kontakt så söker han sig neråt sen. Han jobbade bra men han bryter av nästan direkt det blir jobbigt, men till slut tror jag att vi nästan fick till ett halvt varv i låg/rund form där han verkligen jobbade med rumpa och rygg! Fick visserligen typ ponnyskänkla för att han skulle fortsätta haha ;) Så det såg väl inte för snyggt ut, men det gick. Sen fick han jäääätemycket beröm och så joggade vi lite på lång tygel innan vi skrittade hem.
 
Vi var svettiga båda två sen men jag var jävligt nöjd med honom för han ville verkligen jobba idag. Mycket styrketräning just nu, det är väl det jag kan göra för att hjälpa inför Ridtravarrixet nästa helg då M ska rida honom. Ska bli spännande att höra hur det går! Hade gärna åkt ner och hejat på men det är ju det där med bil och ta sig ner så det blir inget med det. Nej nu måste jag lägga mig och dö lite i badkaret.
 
Trötta & svettiga efter styrketräningen, båda två!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0