Härlig snötur

Äntligen i badkaret efter stallet! Gjorde allt i lite konstig ordning idag; först mocka + fixa vatten, sen rida, sen blev jag stressad för bussen och tokstressfixade hö & mat.. Och hade sen 20 min till godo. Såklart!

Snöigt men nån plusgrad och mkt bättre vägar idag, det är ju fördelen med vintern, att man kan rida på asfalterade vägar. Av den aktiva riddelen (Dvs inte fram- & avskrittning) blev det nog typ 80% trav idag, resten ganska jämnt fördelat mellan skritt & galopp. Det gick att trava överallt men inte alltid galoppera, plus att jag red en väg jag aldrig ridit och inte ville galoppera in i ngt okänt. Fick ta upp kartan i mobilen ett par gånger men vi tog bara fel väg en gång! ;)

På det stora hela gick det bra och det var en härlig tur. Han var lite tittig i början och gick och ropade och så, men när jag började jobba honom & ta i honom lade han av. Kravlös runda men om han började åla sig mötte jag honom med en motsatt hjälp, tex när han gick och tittade bakåt åt vänster tog jag in honom på en förvänd öppna åt höger osv. Inga OS-rörelser exakt men som sagt så var det mest för att möta honom och få honom att tänka på ngt annat.

Det var skönt att rida mkt trav också för han han en väldigt stor trav och jag är inte helt van den än. Hade lite för korta läder men det gick ändå. Klurigt på honom, det känns OK när jag sitter upp men i traven så känns det som att jag har hoppläder. Häromdan så kändes de bra, har inte helt lärt mig på vilket hål jag ska ha än.. :) I övrigt inga konstigheter, inga nya knappar idag men jag märker gång på gång att han tycker bättre om att ha ordentligt stöd på tygeln. Precis som M sagt, men jag har så svårt att lära av mig från långa tyglar ;) Nåja, några fler gånger så kanske det går in. Som tur är är han ganska lik sin tjejnamne i det att gör man rätt är det lätt, men gör man inte det går det inte alls. Om jag tycker att han är seg och inte lyssnar, och sen inser att jag inte sitter i trepunktssits och rätar på mig, så går det klockrent sen.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0