Hur äter man bra som ryttare?

Igår gick jag till Blodcentralen för att lämna blod. Inget märkligt med det, har lämnat i flera års tid. Men idag ville de testa mitt blodvärde först, för sist jag lämnade hade jag 122 och man måste ha 125 för att få lämna. Igår hade jag dock istället 120. Det är inte dåligt, men jag behöver mitt blod själv då, och kan inte ge bort. Eftersom jag gett länge ska vi vänta ett tag till och sen testa igen. De frågade mig om jag ändrat på något i min kost, nää sa jag. För det har jag inte.

Sen när jag åkte hem så började ju tankarna ändå gå. Sist jag gav blod var i Februari. Jag hade inte vart sjuk innan då vad jag minns. Men sen kom jag på att nä, jag har inte ändrat kosten sen dess. Jag har nämligen ätit lika dåligt då som jag gör nu. Jag har köpt de flesta luncher ute, och vart i stallet väldigt mycket i år, vilket har medfört take away-middagar mellan jobb & stall. Näringsintaget har med andra ord vart minimalt. Tilläggas bör även att jag är vegetarian. Har vart sen 1995 så jag vet vad jag ska äta för att få i mig. Bara det att jag inte ätit de sakerna. Vegoluncherna ute är ju nästan 100% grönsaker och inte nyttiga saker som bönor & baljväxter.. Så min hemmadiagnos är att mitt järnvärde är lågt och det är anledningen till det sänkta blodvärdet. Trött har jag nämligen också varit men det går ju alltid att skylla på träningsvärk/sömnbrist/väderomslag/stress etc.. Just nu lagar jag nästan helt uteslutande mina luncher för att spara pengar, men jag ska fortsätta med det sen också. Jag måste. Har även köpt tillskott för vegetarianer, jag har aldrig ätit sånt pga inget behov, men just nu känner jag att jag vill tills det ser bättre ut.

Men det är knepigt det där med stallmiddagarna. Jag vet ju att jag inte exakt är enda ryttaren som överlever på snabbmat och kexchoklad.. Jag jobbar i centrala Stockholm och det tar en timme att pendla/bussa till stallet i norrort, en halvtimme av det är pendeltåg så det blir en naturlig middagsplats; antingen något medtaget från snabbmatsställe, eller en mealbar. Men vad fan ska man göra då? Vad är alternativen? Jag har kontorstider + pendling, så även om jag hade bil skulle jag inte exakt hinna hem och laga nåt näringsrikt för att sen åka till stallet..

Det jag kan komma på är nåt kallt man kan ta med sig till jobbet och sen äta sista timmen (i den mån det är möjligt = inte alltid) alt på tåget hem. Dock är det ju sådär kul att börja käka matlåda på pendeln i rusningstrafik.. Så vad? Nyttigare typ av macka (typ med tofu och hummus)? Gazpacho i termos?

Svårt!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0