Sista ridlägerdagen

Hade en supermysig sista ridlägerdag. Kom ut till stallet vid 9, efter en stund gick jag och hälsade på hästarna i hagen. Honey var ej på humör men när hon surade lite mindre fick hon en morot. Sen satte jag mig och smorde lädergrimman och ett fint lädergrimskaft som jag hittade i loftgarderoben. Det var ett "hingstgrimskaft" och inget vi använt på de två år jag ridit henne, men det var fint och hade börjat vitna lite så jag fettade det också. Sen pysslade jag bara på och fixade hennes mat, städade sadelkammaren & diskade muggarna. Gjorde det mest för att jag vart där en hel del i veckan men när jag kollade schemat (som inte funkar haha) så var det faktiskt J's tur så det var ju bra timat! 
 
Satte mig och läste Ridsport Special en stund innan jag mockade i ungefär en timme, silade hela boxen igen. Sen rengjorde jag hennes benskydd och satt en stund i solen på vår uppsittningsstock innan jag hämtade in henne runt ett. Tog ut torsdagsfrisyren i hagen och sen gick vi. Vi red Oxunda runt som planerat på 1 timme och 40 min. Först tänkte jag att det var en jättedålig idé för hon var suuuuupertittig, rädd-för-stenar-&-träd-nivå. Hon nitade dessutom säkert hundra meter framför bron vid Rosendal så det blev rygga hela vägen därifrån. Borde jag hoppa av och gå istället? Hmmm. Blev några tvärnitsgalopper men jag känner mig säkrare i engelska sadeln så jag satt kvar. ;) Kändes dock att jag var lite spänd och nervös. De tyglar vi har kvar är OCKSÅ lite nötta i fästet och skulle inte hålla för ett ordentligt ryck om man flög.
 
När vi kom till Verka och red in i skogen slappnade hon av efter ett tag och vi fick en fin galopp i backen efter vändplanen där. Sen blev det skritt & trav nästan hela vägen till Barockparken pga promenerande människor, men en liten galopp blev det. Hon blev lite stressad av en människa i skogen som sen kom ut och gick efter oss, men det gav sig också. När vi kom till lilla smala bron hoppade jag av och ledde henne över och det var inga problem. Ledde henne under vikingaskeppet och hoppade upp sen, inga problem. Upp för galoppbacken orkade hon inte hela vägen, hon tog galoppen men sen fick hon bestämma tempot helt själv. Flåsig men energisk efter red vi neråt och mot Lövsta, sen galopperade vi därifrån till skogsstigen. Skritt hela vägen och även över fälten som vi normalt galopperar över för de såg så konstiga ut. Uttorkad lermark typ. Därifrån ville hon springa så på vägen blev det en samlad galopp och lite trav, men vägen ar mjuk & lite spårig så inte supermkt. Och så hem via vägen. 
 
Tog ut henne i ylletäcket (=svettäcke) då jag först tyckte det var lite för kallt för att hon skulle stå i svett och beta, men det kom av rätt fort när jag insåg att det var rätt varmt ute. När hon betat ett tag & torkat upp fick hon gå ut i hagen utan vanliga täcket (pga varmt ute), och jag fikade med de andra i stallet, nästan alla var där då alla utom Honey & Ingra vaccinerades mot butolism. Kanondag!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0