Ridläger dag 4: Misslyckad dressyr & styke/konditionsträning.

Supertrött igår, och när jag kom stod H & Sudden och betade utanför stallet. Sudden var inte helt 100% och låg ner mycket. Han hade dock ätit, druckit, kissat, bajsat & hade bra temp, men ömmade i ena hoven när han gick på hårt underlag. Han gick på en liten sten en gång när Helena ledde honom på marken och då linkade han till lite extra, så förmodligen är det en hovböld på G. Attans! Han har just börjar läka sig från ett sår i det benet också. Förmodligen var det väl därför han inte ville skos dagen innan. 
 
Då jag skulle till andra stallet var jag lite stressad (detta trots att jag hade fyra timmar på mig, haha) så det blev mer en "vanlig" dag än ridlägerdag, mock & fix när Sudden fått gå ut i hagen igen. Tog av Honey täcket då det var soligt & blåste betydligt mindre. Sen när jag skulle hämta henne i hagen visade det sig att hon inte heller riktigt var på humör, utan undvek mig ett tag. Till slut satte jag mig ner och flyttade sen på mig några gånger och till slut blev hon nyfiken och då fick jag komma fram till henne. Fick dock ingen riktig kontakt med henne på gången och hon småsurade lite på ridturen tills första galoppen, så jag tror hon också hade en dålig dag. Red Varggropen till G-torp, trodde hon skulle tjafsa mer vid korsningen men det blev inte så mycket faktiskt. Red sen övergångar skritt/trav och tempoväxlingar i traven, till Göranstorp. Där bytte jag shortchaps eftersom jag satt dom på fel ben HAHAHA ååh ja jag var trött OK?
 
Galopp hem och lite check av formen i trav nu när hon var ordentligt varm och kändes fin, hade tänkt denna uteritt som en ordentlig uppvärmning. Allt bra. Sen ville jag testa dressyrprogrammet sådär bara rakt upp och ner. Först var hon tjurig att ens gå till banan (det brukar hon inte vara ens efter en utetur), men väl där gick det till en början bra. Efter ungefär hava passet började hon dock spänna sig och tjafsa emot, och kickade sen när vi skulle galoppera. Om hon inte är på humör kan hon göra det ute när vi ska galoppera men jag tyckte hon hade tappat surhumöret ute så jag vet inte exakt vad som blev fel. Kanske spände jag mig, kanske har hon fått nåt dille om att ridbanan är jobbig, vem vet. Red jag fler dar i veckan skulle jag rida henne mycket där nu. Men det gör jag inte. Och det är i ärlighetens namn inte skitkul att behöva stångas med hästen på ens enda riddag i veckan. Så vi får se. På lördag ska vi rida ut långrunda så det borde hon gilla.
 
Efter den sista dusten var jag rätt slut och somnade på bussen till Björknäs så jag fick hoppa av i Grana och gå tillbaka därifrån, haha. Gick förbi ett stall på andra sidan vägen där de hade fina preppade vägar men jag tror inte utombördes får rida där för de hade en "privat väg"-skylt. Såklart.. Efter extra stoigt sto var det rätt skönt med en äldre valack, vi red ut till Granas äng där de har en preppad väg runt, först tog jag ett halvt varv runt i trav, sen ett halvt varv i galopp. Bytte varv och körde sen lite längre trav/galopp-intervaller och direkt efter så klättrade vi upp på berget. Ponnyn var inte jätteglad på mig sen efter det kondition/stykepasset.. >;) Hem via skogen runt berget/vägen och sen kvällsade jag. Idag har jag bara honom, vet inte riktigt vad vi ska hitta på. Lite sugen på banan men man blir lite begränsad av att vi fått grushögar dit som är ivägen. Det GÅR att rida runt men ja nej hm. Blir nog en Högvretenrunda tror jag.
 
Jävligt härlig vårkväll igår också.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0