Födelsedagsritt

Jag kom på att jag inte skrivit om min födelsedag i stallet i fredags!
 
Det var en kall men jättefin dag, jag red Honey längs bilvägen med ridskolans vägar som mål. Det blev lite oplanerad miljöträning när vi först mötte nån slags konstig halvlastbil med slangar på. Jag tog henne från vägen när vi mötte den först, sen kom den tillbaka nästan direkt och då stannande vi bara längs vägkanten. Hon reagerade lite på slangarna baktill men inte så mycket. Sen fick vi möte av en personbil som saktade ner, inga problem där, bussen körde förbi bakifrån & vi saktade inte ens av då. Honey totalt obrydd. En cyklist var lite mer spännande men inte läskig, men sen kom det ett pucko som har en gammal pick-up truck där flaket är bredare än bilen.
 
Jag vet inte om personen som kör trucken hör till gården eller inte men jag har mött den förr. Dock så saktade hen inte ner från ca 60-70/h, och eftersom bilen såg ut som den gjorde och kom i den farten blev Honey jätteskraj. Som ni märkar av det ovan så är hon normalt inte speciellt brydd i bilar, det är just om de inte saktar ner som hon blir osäker, och den här gamla skrothögen såg ju ut som fan också. Hon slängde in framdelen mot vägkanten och började sen rygga bakåt-inåt mot vägen när han blåste förbi men dels hann han försvinna innan nåt hände och jag ropade "whoa, whoa!" och hon reagerade på det också och stannade, så allt gick bra. Men vilken jävla idiot!
 
När vi kom in på skogsvägen var den lite väl glittrig, och Honey gick väldigt spänt och var lite ovanligt tittig, så det var nog halare än vad jag kände. Vi skrittade därför hela vägen till ridskolans vägar, där vi travade till deras stora sommarbeteshage och sen nästan hela vägen tillbaka. Jag jobbade mycket med att bromsa med sits, gick väl ganska 50/50. Det här är normalt en galoppväg för oss så hon tjurade lite & sparkade lite bakut, men lyssnade ändå bra.
 
Vi tog en avstickande stig i skogen sen för att slippa lite av hala lervägen, och när vi kom ut så styrde jag henne ut på ängen. Där odlas hösilage om sommaren men nu blir det ju inget mer i år ändå så jag var lite olydig och red där. Det var ju ändå min födelsedag.. :) Testade trav först för att kolla att det inte skulle vara halt pga frost men det var det inte. Honey brallade så jag tappade ena stigbygeln, men när jag fått tag i den så galopperade vi över en äng, hyfsat samlat visserligen, men ändå helt underbart! Sen red vi Manilla hem och det var det! Fantasiskt fin tur på 1½ timme (tog lite längre än normalt pga mycket skritt) och en riktigt fin födelsedag!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0