Kallt

Igår när jag körde till stallet blixtrade det av snöglitter som på läktarna av en OS-invigning. Det är verkligen winter wonderland här, även om det bara är en decimeter typ. Den decimetern hänger på granarna som om det var en halvmeter. Mysigt.

Det bidde ingen ridning igår, jag var småslö och frusen och blev bekväm. Hade ridit om det vart vanlig vecka men nu när det är December och jag ska vara borta så mkt har jag henne så många dar i rad, söndag måndag tisdag nu, på onsdag ska vi ha julmys på jobbet och sen har jag henne torsdag fredag lördag. "Ledig" på söndag, sen har jag henne måndag tisdag innan jag åker till England igen nästa onsdag. :)

Idag blir det alltså rida, Yr säger att det ska bli lite varmare framåt kvällen (-8 ist för -14 som nu) men eg är -14 inte så farligt. Alltså missförstå mig rätt, hatar det, men i stallet har man ju iallafall såpass bra kläder att man klarar det. Blir nog skritt/trav-intervaller idag om banan inte är OK men jag misstänker att den behöver mer snö innan man kan vara på den igen. Kanske galopp om jag kan se underlaget.

Nåt som är himla skönt är att hon inte markerat i ryggen fast det vart -15 och hon "bara" haft Bucastäcket. Förra vintern fick vi ju köra med fleece under. Men jag tror också att "BH'n" hon har hjälper - hon fick sånt täckesskav på bogen förra året så J köpte henne ett bogskydd i år och det är i thermomaterial. Det vore ju kanon om det räcker så nu i vinter!

Igår när jag gett upp tanken på att rida beslöt jag mig att pyssla med henne på gången. När jag mockade och nästan var klar hade hon backat så långt bak så jag petade till henne i rumpan för att hon skulle gå fram. Jag kommer inte ihåg exakt hur hon reagerade men det var hur som helst fel reaktion, så jag pausade för att fixa till det. Det roligaste var att jag & A just pratat om hur han förklarat för några hästrookies att nästan varje dag kommer frågan "är det du eller jag [som bestämmer] idag?". :) Vi höll på ett par gånger, hon svarade som vanligt bra på sida och bak men fram var av nån anledning svårt. Men plötsligt blev det rätt och då gick det som vanligt snabbt jag berömde, när kronan fallit ner och hon fått beröm tar det inte länge innan andra gången kommer, och sen tredje nästan direkt, och så tuggar hon lite på saken.

Testade igen lite senare och det gick inte direkt men mycket snabbare denna gång, som det brukar när hon fattat tidigare. Sen var hon väldigt uppmärksam efter det och kunde stå still på gången utan att sitta fast. Hon blev lite distraherad när Sudden & Valle fick gå in (hade hennes boxdörr öppen för maximal distrahering dessutom) men efter korrigering stod hon still fastän jag både tog av grimma och sprayade pälsglans i svans & man! Hon har blivit så himla duktig på det nu, för ett år sen kunde man knappt göra det när hon satt fast. Duktig tjej!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0