Medryttare

En av anledningarna till att jag var arg igår var att jag kom över ett inlägg där folk skrev om hur dåliga alla medryttare är. Normalt brukar jag bara klicka bort sånt för jag vet att det inte gäller mig, men just igår när jag var så irriterad retade det mig extra. Jag har flera gånger, i flera stall, blivit behandlad som en andra klassens medborgare för att jag inte köpt mig en egen häst. Det har för det mesta inte hänt i Runsa. Idag finns det ingen sån hästägare i Runsa utan alla är jättegulliga oavsett vems namn som står på skylten.
 
Jag har aldrig någonsin fått sparken eller ens fått skäll som medryttare, alla mina hästägare har mig veterligen tyckt om mig och jag har bara slutat för att de flyttat eller hästen pensionerats. Jag har alltid betalat i vuxen ålder och jag ställer alltid upp om jag kan. Jag tar utsläpp, jag är med och mockar ut sommarhagar, sommarskrubbar stall, hjälper andra i stallet med deras hästar vid behov, jag har aldrig sagt att jag inte kan rida för att det regnar utan åker tvärtom ofta ut även om jag är sjuk. Jag har alltid ridit hästarna som de ska ridas och har aldrig "ridit sönder" någon. Jag slarvar inte bort saker och jag skulle aldrig sätta upp någon jag känner på hästen utan ägarens tillåtelse. Heller har jag aldrig ridit för tränare och jag skulle aldrig tävla utan hästägarens tillåtelse. Ingenting har nånsin gått sönder för att jag vart oaktsam och skulle det mot förmodan ske skulle jag ersätta det. Jag tror jag blivit tillsagd 2 gånger senaste 8 åren; en gång för att en 13-åring i stallet blev förskräckt när jag kallade hästen typ "jävla hamburgare" när han inte vill komma i hagen (och då höll min hästägare på att kikna av skratt och det var mer ett "det vore kanske bra om du inte.."), och när jag just börjat på Rauen påpekade nån att jag satt skydden bak & fram, och jag kunde inte skydd då så det var lite pinsamt men inget grovt.
 
 
Jag & fina Lucas 2007
 
Därför tar jag inte åt mig när folk skriver om alla dessa oseriösa medryttare, och om exemplen ovan (som jag tagit från div forum & trådar). Jag tvekar absolut inte på att de existerar, men jag är trött på att dras över en kam med dom. Jag har fått beröm och jag har inte fått beröm som medryttare, jag har fått födelsedagspresenter & julklappar och jag har inte fått det. Jag har haft nära och jag har haft extremt ytlig kontakt med ägarna - men alltid bra. Jag förväntar mig inga tack och presenter. Man behöver inte vara bästis med alla (även om det blir roligare om man är ett team). Det bästa tack jag kan få är genom att få ansvar. Det kanske ni känner igen från jobbet. Gör man ett bra jobb får man förhoppningsvis större ansvar eller blir påtänkt när något nytt ska ske. Jag får rida Honey för Emelie och jag får tävla Honey i Rikset. Självklart har jag frågat Johanna innan jag nånsin gjort det, och skrivit om det här, och att Johanna låter mig göra det är för mig ett bevis på att hon litar på att jag kan ta hand om Honey på bästa sätt. Jag är jättetacksam för att hon ger mig den platsen och det ansvaret.

Men jag förstår. Har man nån som inte gör som ovan skulle inte jag heller som hästägare släppa iväg folk. Men jag är inte som dom. Jag skriver inte om exakt allt jag frågar Johanna om men det betyder inte att jag inte gör det. Jag sätter inte på Honey ett annat täcke utan att fråga Johanna först. Jag kanske är lite övernitisk men det är hennes häst och jag tar bara egna beslut om sådana ändringar om jag absolut inte får tag i henne. Jag är väldigt mån om respekten, "with great power comes great responsibility" som Spindelmannen säger. Jag får stort svängrum och med det kommer stort ansvar.
 
Jag tycker det är väldigt tråkigt att fler medryttare inte kan ta större ansvar och det är tråkigt att så många drar oss i skiten. Jag har flera gånger fått höra att medryttare som jag inte växer på trän och jag vet att jag är uppskattad. Och jag vet att fler medryttare är det. Tycker bara det är så tråkigt att man aldrig får läsa forumtrådar om hur bra folk tycker sina medryttare är, utan bara om hur dåliga alla är.


Kommentarer
Linda

På buke har jag faktiskt sett såna trådar några gånger, som hyllar sina medryttare.
Fast det är väl lite så överlag, man är duktigare på att gnälla om det som inte är bra än att lyfta fram det som ÄR bra.

Jag håller med om att det är jättefel att dra alla över en kam, som the typical hästmänniska som vi har hört talas om ska vara en knäppis, nej. Eller alla medryttare är kassa, nej.
Det är vissa människor som är skit oavsett vilken kategori som tillhör.

Svar: Ja precis. Och lyfter man inte dom bra kommer de som inte har erfarenhet att tro att alla är dåliga. Samma problem finns ju t ex med fodervärdar. Måste ju finnas bra med, inte bara såna som pajar hästar som man hör om.
Mmm. Tvåeggat problem.
Borrowed Hearts

2014-03-10 @ 14:16:05
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0