Vardag i stallet

På lördagar blir dagarna ofta olika beroende på när jag åker ut. Senaste veckorna har jag åkt tidigt eftersom jag inte rider och det passar bäst med bussarna som går oftare på lördagmorgnarna. Rider jag kan det vara olika om det blir morgon eller eftermiddag. Måndag/fredag är dock mina rutiner ganska identiska. 
 
Jag går alltid in i stallet först och säger hej till dom som är där, och läser dagboken för att se om det är nåt speciellt. Just nu händer såklart inte så mycket eftersom hon är sjuk men normalt sett. Nu när hon stått i sjukboxen har jag dessutom alltid tagit in henne när jag kommit för att hon ska få komma in och kissa och äta lite. När hon är frisk så tar jag också oftast in henne direkt (men efter jag bytt om) och ger henne en tuss att äta på innan vi ska ut, medans jag fixar box, hinkar, hö & vatten. Mätt häst = glad häst, plus att jag på senaste läst om att man inte ska rida häst på tom mage pga magsyran som kan skvalpa runt då & irritera. Jag tycker att hon nästan alltid är lite gladare ute om hon får äta lite först innan.
 
Sen borstar jag henne och kollar henne även samtidigt. Eftersom hon är en täckeshäst är det rätt snabbt borstat vintertid, sen hovar och där bak kan det dock ta en stund. Hon har vart lite extra rädd om sina bakben i vinter, förmdoligen eftersom hon haft mer eller mindre mugg rätt mycket, så jag vill att hon ska slappna av i hoven innan jag tar den. Jag kratsar bakhovarna genom att lägga bakhoven som en hovslagare gör, över låret, så hon måste ha avslappnat ben för att det ska funka. Om allt är OK så börjar jag sen sadla rätt snabbt, men drar bara första hålen. Först drar jag hålen på den stumma sidan av sadelgjorden, en för en och gör gärna andra saker mellan som att sätta på reflexer eller klä på mig själv etc etc. Resårsidan tar jag i två steg eller ett, beroende på henne humör. Den är nästan alltid lätt och hon reagerar minimalt där. Är noga oavsett med att rulla upp sadelgjorden långsamt och inte dra hårt. Det är så små detaljer som gör skillnad på henne. Sen på med allt annat (reflexer, hjälm, jacka, etc) och sist av allt brukar jag tränsa innan. Efter ridturen borstar & kollar jag såklart hovarna igen, sätter på nattäcke och sen får hon gå in i boxen.
 
 
Längtar efter denna utsikt igen! <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0