Transport

En sak som verkligen är nervöst inför Rikset är att köra ner henne. Jag skulle aldrig åka långt, men Vingåker känns OK, tar ca 2 1/2 timme med vanlig bil så jag kanske får räkna lite längre. Jag har dessutom kört till Eskilstuna en bit av samma väg jag ska ta, så det känns också bra att veta ungefär hur vägen är. Tror mesta nervositeten är skapad av mig själv, om man googlar lite så säger alla säger att tar man det bara lugnt går det bra och det tror jag med. Ska hyra en b-kortsbuss så fort proppen kommer (så jag kan uppskatta tiden), det är klart resans dyraste utgift och det pausar bilsparandet lite men så får det vara. Jag hörde av mig redan när infon kom och blev då lovad lite rabatt för att jag var ute tidigt, hoppas det gäller även nu ;)
 
Det som är bra med b-kortsbussarna är att hästarna verkar stå stadigt i dom (baklänges, hur det nu är mer bekvämt), jag tror de har Theaultbussar och i sånt fall är de automat också. De ska vara väldigt lätta att köra även för ovana. Honey brukar inte krångla vid släp (tror jag) och har åkt iallafall ett par gånger de senaste 2 åren och så brukade Johanna ta henne till Jälla ibland och jag har aldrig hört om problem så den biten är nog OK. Jag var med när vi åkte på sommarbete i Sigtuna för 2 år sen och då var hon jättecool, både att lasta & när vi kom dit. Så det är mest mig själv. Men det är just därför jag vill åka ner en dag innan på torsdagen så man inte har bråttom.
 
Åker man mer än 50km med hästen måste man kolla till den minst varannan timme och det är inget jag har problem med. Enköping (där hon f ö stod på foder) är halvvägs så där blir det perfekt att kolla till henne. Så det kommer nog gå bra! Men pirrigt. Jag har åkt lite transport så jag känner ändå att jag har koll där. Blir säkert tusen gånger lättare upp än ner, måste bara "förlora oskulden". Hoppas även få med mig Cicci ner som groom till Rikset (det skulle vara kul) och skulle även vara otroligt skönt att ha med en annan hästkunnig just då, oavsett om hon kör egen bil el åker med. Ja nä men det blir nog bra, bara nerver. Kommer sluta med att jag kör typ 50 hela vägen HAHA ;) Elfstrands skrev nyligen ett inlägg om att köra transport och det börjar kännas lite lättare ju mer jag ställer in mig mentalt på att det kommer gå bra.
 
B-kortslastbilen från Theault, finns såklart flera liknande från andra märken. Drömmen skulle ju vara att ha en egen sånhär men har hört att de är väldigt dyra i drift (utöver att de kostar som en elithäst att köpa..)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0