Klasser: Trab

Trab [Trabb] är Ridtavarförbundets egen gren och är som en mix mellan Bruksridning och Westernridningens Trail. Det finns 30 olika Trabmoment men vissa är vikta för svår & medelsvår klass. Vi skulle nästan kunna klara svår men eftersom jag inte tävlat i detta börjar vi på lätt denna gång. I lätt klass är det 6-7 moment utöver funktionskontroll av utrustning, häst & uppsittning. Halt & ryggning är obligatoriskt. Eftersom vi har Westernryttare i stallet finns mycket leksaker på gården, så vi kommer kunna öva mycket med leksaker.
 
 
Våra största utmaningar
- Övningen "platta", då hästen ska sätta minst mer än en halv hov på en platta eller ett lock. Honey gillar inte att stoppa fötterna på okända saker.
- Göra halt över bom. Går inte idag men har ej övat från marken.
- Passera föremål (t ex paraply, soptunna, vattenslang). Kan funka, kan gå åt h-e.
- Presenning. Gick förra året, går nog med övning. 
- Vattenhinder
- Bro 
- Mina nerver (så jag inte jagar upp henne om jag tror hon ska vara spänd, t ex vid oikänt föremål)
 
Platta & Vatten känns svårast. Ifjol var bara platta med i lätt klass av dom två, men man vet aldrig vilka det ska bli. Gemensamt för alla dessa är att vi kommer öva dom från marken först, från ryggen sen. Halt över bom, passera föremål & pressening tror jag ska gå med övning hemma. Bro beror på hur den ser ut men hon gillar varken vanliga eller våran hemmasnickrade..
 
Det gör åter igen inget med placering här, det ska bara bli kul att vara med i detta.
Övriga moment borde vi greja, men ska ändå öva på. Mer om dom i ett annat inlägg.
 
Ifjol när jag byggde en bruksridningsbana. Då gick det jättebra med pressening!
 
Två inlägg från (Hoppningen &) Traben förra året; ett & två


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0