Fin lördag (& surig fredag)

När jag red "andra" Honey tänkte jag rätt mycket på hämtning i hagen. Ungefär samtidigt var det både Ponnyakuten och så tror jag jag upptäckt Elviras blogg och så tänkte jag mycket på det där att hästen ska vilja följa med mig. Han kunde sjunka ner med alla fyra som en ponny bara sådär, men efter ett halvår kom han (oftast) om jag ropade in i hagen. (Tänker att det säkert är lite lättare med valacker) Då var jag noga med att stanna nån meter ifrån och låta honom komma till mig. Men idag tänkte jag på saken och det har jag nästan aldrig gjort med henne, ens sen jag kom tillbaka. "Lustigt" hur man går in i vanor. Igår och idag har jag stannat en bit ifrån och låtit henne ta två steg mot mig och då har det vart lättare. Sen funkar det väl inte alla gånger men det är en positivare start.
 
Det var så skönt att äntligen komma till stallet igår. Hon hade EQute i förrgår och skulle därför skrittas igår men jag hade lite träningsvärk så det gjorde inget. Skrittade ute nästan en timme, först var hon surig och ville inte att jag skulle sitta upp, när vi kom hem satt jag av och satt sen upp igen och då var det inga problem. Åkte mest häst men övande lite halter iallafall.
 
Idag red vi ut med Helena & Sudden + Josephine/Grann. Det är inte favvokombon för henne men så länge hon fick gå först gick det bra. De är inte de snabbaste hästarna så hon hamnar före men det passade oss rätt bra. Först red vi Gtorp/Upplandsleden till Manilla och sen till vändplan där. Trav upp för backen var jobbigt + lite till. Sista biten testade vi galopp men det blev lite studs & bock & skutt. Berodde nog mest på vårkänslor/ojämn väg/blåsigt ute så jag skrattade mest och hoppade med. Eftersom vi fick vänta in Grann & Sudden red vi på en volt på vändplan och jag gjorde fattningar i höger. Oklart om hon tog höger för jag bröt nästan direkt för att det bara skulle vara fattningar men det borde vart det. Gick inte alltid, så det borde vara ett tecken på att det var svårt = rätt. Sen skrittade vi genom skogen tillbaka och så körde jag lite skritt/trav-övergångar. Gick bättre efter backen än före men var riktigt nöjd. Sen tog vi Upplandsleden tillbaka och sen varggropen.
 
På varggropen red jag utan stigbyglar och försökte stämpla fast händerna vid sadeln på lång tygel och vända henne enbart med sits och i nödfall ben. Gick JÄTTEbra! Riktigt duktig. När vi kom ut från stigen hoppade jag av och ledde henne upp till stallet, inte så långt som jag tänkt leda/skritta av men man måste börja nånstans. Bra lugna två pass. Eventuellt kör vi på banan på måndag, hennes humör får styra. Den börjar vara torr nu så jag ska försöka få ut Emelie (efter 25:e). En tjej från granndistriktet i Ridtravarförbundet kan också komma ut för Trabträning, så jag ska försöka få till en Trabträning med henne, vore jättekul! Synd att Trailträningarna på Wiggeby flyttat, Trail & Trab är ju väldigt lika så det hade vart perfekt, men men! Kan Marie komma ut så är det kanon, jag skulle gärna öva det för nån!
 
 
Pluttan igår!
 
Slockande efter bad hemma och sov flera timmar sen. Det är ganska tydligt tecken på att jag inte är helt frisk (har lite astmahosta än) men känner mig pigg normalt iallafall!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

borrowedhearts

Mina äventyr med min medryttarhäst Honey Bird Twitter, samt allmänna funderingar & tankar om hästar, ridning & stall!

RSS 2.0